Державна виконавча служба (ДВС) спільно з Міністерством внутрішніх справ (МВС) приступила до використання цифрового методу примусу стягнень з боржників прямо на автодорогах, тобто безпосередньо на тих місцях, де буде зупинено транспортний засіб. Про це повідомляє UBR.ua.
За інформацією ДВС, тільки за перші дні такого експерименту “на місці” стягнули аліментів на 64 тис.грн, 39 тис. грн перерахували на користь держави, попутно виписавши 17 тис. штрафів за порушення ПДР, а також вилучили два транспортні засоби.
“Ми підв’язали електронну систему розшуку автомобілів МВС до нашої, і сьогодні здійснюємо спільне патрулювання на дорогах, відшукуючи боржників, які пересуваються на авто. Це лише пілотний проект, який сьогодні працює в п’яти областях України. Однак він вже показав свою дієвість і ефективність”, – розповів заступник міністра юстиції з питань ДВС Андрій Гайченко.
За його словами, подробиці зазначеного експерименту поки “повинні знаходитися в секреті”, включаючи навіть назву п’яти пілотних областей, тому що ДВС спільно з МВС виконують свою роботу, в якій “закладений конфлікт, і багато автомобілістів-боржники, знаючи в якому регіоні він проходить, можуть вжити заходів для ще більшого невиявлення себе”.
Зрозуміло, в іншому випадку ефективність “пілотів” буде набагато меншою.
Як вважає Гайченко, проведення такого експерименту показало, що багато боржників після того, як їх зупиняють у певному місці співробітники Нацполіції, і коли мова заходить про конфіскацію транспорту в рахунок боргу, охоче погоджуються виплатити його грошима, аби не залишитися без машини.
При цьому штраф не можна буде оплатити готівкою-у співробітників ДВС є всі документальні бланки з відповідними рахунками, на які боржник буде зобов’язаний перерахувати кошти.
Як вважає заступник міністра юстиції, пілотний проект вийде в рамки всеукраїнського вже до кінця 2021 року, і влада сподівається на те, що держава буде отримувати чималі кошти від стягнення штрафів і боргів з недбайливих автомобілістів.
У той же час керуючий партнер ЮФ “Кравець і Партнери” Ростислав Кравець вважає, що такі методи не можуть вважатися ефективними і цивілізованими.
“Кожен повинен займатися своєю справою: виконавча служба не повинна ганятися по дорогах і перехрестях з Нацполіцією за боржниками. Її справа-заарештовувати рахунки злісних неплатників, відстежувати їх депозити і т.д.”, – сказав він.
Юрист також вважає “неефективним методом” реалізацію автомобілів за борги і штрафи. “Такі експерименти і їх подальше впровадження в повсюдну практику не дадуть великих сум стягування з боржників”, – додає Кравець.
На його думку, прекрасним способом на сьогодні є т. зв. автоматичний арешт рахунків їх власників-боржників у банках.
Гайченко з цього приводу констатує, що найчастіше боржника не можна знайти за основним місцем проживання, на дачах, у родичів і знайомих, а на рахунках в банках теж часто не буває коштів.
Тому для чесного повернення боргів різні методи є прийнятними. Звичайно, якщо вони знаходяться в рамках чинного законодавства, а це так і є.
Проте, як зазначає UBR.ua, такий метод, по суті, не є новим, і в рамках муніципальних програм активно використовується в деяких регіонах країни.