Ми живемо в країні вільних людей, тому ще з дитинства маємо формувати у собі відповідальність за власні вчинки, самостійність, впевненість, здатність до саморозвитку та пізнання нового. Саме тому, традиційний підхід до навчання відходить на другий план.
Міністерство освіти та науки розробило нову реформу старшої школи. Її реалізація запланована на 2027 рік. Учні зможуть самостійно обирати одне із двох спрямувань навчання — академічне або професійне. З огляду на вподобання та особливості майбутньої професії школярі будуть вирішувати, які саме предмети хочуть вивчати.
Коли запрацює реформа, в чому її особливість та яка відмінність між навчанням академічного та професійного спрямування — дізнайся просто зараз.
Академічне та професійне навчання: відмінність
Учні, які оберуть академічне спрямування, зможуть навчатися у ліцеях за науковим, технологічним, інженерним, математичним чи мовно-літературними профілями. Вони будуть мати можливість вивчати будь-який предмет, навіть якщо він не пов’язаний з майбутньою професією. У академічних ліцеях сформують декілька груп школярів за напрямками їх вподобань.
Завдяки професійному спрямуванню студенти зможуть вступити до професійного коледжу чи закладу фахової передвищої освіти та опанувати бажану професію. Здобуті знання допоможуть зробити вибір: одразу почати працювати за відповідним фахом або продовжити навчання у закладі вищої освіти.
Пілотування реформи
У 2025 році в окремих ліцеях різних регіонах відбудеться спроба впровадження нової реформи старшої школи. 30 ліцеїв стали амбасадорами проект. Їх педагоги будуть менторами для інших закладів освіти.
З 1 вересня 2027 року держава планує вже на національному рівні запровадити навчання дітей у профільній школі. За потреби реформа буде корегуватися, але це залежить від результатів, які вона надасть. Також через два роки планується перший випуск з 12 класу.
Реформа старшої школи змінює ціннісний підхід до освіти. Девʼятикласники самостійно обиратимуть, як вони хочуть навчатися у старшій школі. Це закладено у філософію всієї реформи, і це те, чого, як ми бачимо, прагнуть самі діти.
На цьому наголосив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.
Запровадження нових правил навчання старшокласників
Київський міжнародний інститут соціології провів соціологічне дослідження, метою якого було визначити, скільки людей підтримує реформу. У ньому взяли участь понад 80 тисяч респондентів, серед яких представники місцевої влади з усіх регіонів, освітяни, учні та батьки.
Унаслідок проведення експерименту вдалося отримати такі результати, як: підтримали реформу — 85% старшокласників, 78% батьків учнів 5–6 класів, 85% батьків учнів 10–11 класів. Також хотіли б обирати частину предметів для вивчення 91% старшокласників і 83% студентів закладів професійної (професійно-технічної) і фахової передвищої освіти.
З огляду на різноманітність населених пунктів, мережа шкіл потребуватиме різних підходів, проте великі міста, зокрема, обласні центри, повинні мати відокремлені академічні ліцеї від 1–9 класів. Сподіваюся, це буде відображено в законопроєкті, — зазначив народний депутат України Сергій Колебошин.