Онлайн-продаж товарів і послуг в Україні, незважаючи на продовження війни, не просто повертається до довоєнних показників роботи, а й демонструє досить стрімке зростання. Для багатьох бізнес-ніш 2023 рік взагалі виявився рекордним, українські e-commerce майданчики ростуть навіть швидше за зарубіжні, Інтернет-магазини активно інтегруються в маркетплейси, а у споживачів формуються нові звички.
Про те, як змінюється ринок електронної комерції в Україні, які його сегменти зростають особливо активно та які перспективи, OBOZ.UA розповів CEO та co-founder в Elit-Web Ігор Воловий. Також він поділився результатами досліджень про те, які товари українці найчастіше купують в інтернеті, та на які нюанси роботи брендів звертають увагу.
Онлайн-магазини та війна: як бойові дії вплинули на e-commerce
За даними Statista, до початку повномасштабного вторгнення ринок e-commerce в Україні демонстрував стабільне зростання. Показники були такими:
- 2019 рік – $1,75 млрд;
- 2020-й – $2,49 млрд;
- 2021-й – $3,14 млрд.
Очікувалося, що в 2022 році вдасться наблизитися до позначки $4 млрд. Однак 24 лютого 2022-го почалося повномасштабне вторгнення РФ в Україну, і обсяги ринку електронної комерції стали антирекордними, всього $310 млн.
«Багато хто очікував, що відновлення буде дуже повільним. Проте вже в 2023 році обсяги відновилися майже до рівня 2019 року і становили $1,7 млрд. За прогнозами, в 2024 році ця сума сягне позначки $2,08 млрд, а в 2025 – $2,5 млрд», – зазначив Воловий.
За його словами, прогнозувати в умовах військової нестабільності досить складно. «Однак об’єктивні дані дозволяють нам вважати, що перспективи українського e-commerce дійсно оптимістичні. Це підтверджують і наші власні спостереження за динамікою активності споживачів упродовж 2022-2023 років», – наголосив фахівець.
Звички покупців змінилися: на що дивляться клієнти
Суттєві зміни звичок покупців почалися ще в період пандемії Covid-19. Повномасштабна війна лише додатково стимулювала їхнє формування. Наразі фахівці виділяють три головні фактори, які впливають на купівельну активність українців:
- доступність товарів:
- простота та зручність комунікації;
- швидкість та зручність доставки.
«У 2023 році на українському ринку з’явилося багато дропшиперів, зокрема на Prom.ua, OLX та в Instagram. Такий формат роботи більш зручний, а головне – дешевший для бізнесу. Не потрібно створювати свій сайт, займатися його просуванням та вкладати багато коштів у рекламу. Є готові платформи, на яких можна почати працювати вже сьогодні. Знову ж таки, у сучасних українських реаліях такий підхід раціональніший і вигідніший», – вважає Воловий.
Зокрема, той же Instagram вже давно перетворився зі звичайної соцмережі з фото на потужний торговий майданчик. На це, за словами фахівця, є кілька причин:
- значна частина активних інтернет-користувачів вже зареєстрована в Instagram, тому їм не потрібно виконувати додаткові дії для замовлення товару;
- формат Instagram-публікацій та реклами дозволяє рекламодавцям яскраво презентувати товар чи послугу за допомогою фото та відео та зручно працювати з контентом;
- Instagram надає зручні можливості для комунікації між покупцем та продавцем, без необхідності переходити на іншу платформу.
Втім, в інстаграмних продавців фіксуються проблеми зі швидкістю відправлення товарів. «У цьому плані інтернет магазини з власними складами та продуманою логістикою мають суттєву перевагу. Але в цілому обидва формати заслуговують на увагу й актуальні для українського покупця», – підкреслює Воловий.
Найпопулярніші товари: що та як продавати в Україні в 2024 році
За результатами дослідження Speka, під час якого проаналізовано продажі на Prom, Shafa, Kabanchik, понад 10 млн українців здійснюють покупки онлайн. Серед найпоширеніших покупок у мережі:
- чохли для телефонів;
- кеди та кросівки;
- жіночі парфуми;
- корми та ласощі для домашніх тварин.
Також значно зріс попит на комплектуючі для касок і бронежилетів, біодобавки, садові рослини, автозапчастини та косметику.
«Загальна картина виглядає так, що в Україні швидше зростають продажі щодо недорогих товарів. А ось динаміка продажів більш дорогої продукції (техніки, електроніки, автомобілів тощо) не настільки виражена, хоча порівняно з 2022 роком вона також відчутна», – зазначає Воловий.
Які бренди обирають українці та яка реклама дійсно працює
Щодо реклами, підходи українських компаній часом досить сильно відрізняються. Одні бренди намагаються сконцентруватися на позитиві та ділитися яскравими емоціями, інші воліють створення реклами з урахуванням військових реалій. «Так чи інакше, ключовою складовою успішної реклами стає її емоційність та здатність викликати в аудиторії почуття, а не просто подання потрібної інформації. Але тут є певна складність, про яку нам слід поговорити окремо», – розповів Воловий.
Так, після початку повномасштабної війни дослідницька компанія Gradus провела дослідження з метою визначення головних факторів вибору українцями бренду. Результати показали, що для українців найважливішими для вибору є:
- підтримка ЗСУ – 44%;
- вихід бізнесу з Росії – 34%;
- волонтерська діяльність – 21%;
- наявність зрозумілої політичної позиції – 18%;
- мова комунікації бренду – 16%.
Однак у 2023 році асоціація RAU визначила список брендів із найкращою рекламою. І бренди-лідери здебільшого не зачіпають тему війни. А ось антитрендами стали так звані шароварщина та байрактарщина в рекламі.
«Спроби деяких компаній спекулювати на військовій та патріотичній тематиці здебільшого сприймаються українцями негативно. Це спостерігалося у 2022 році та ще більше посилилося у 2023 році», – констатував фахівець.
Він порадив інтернет-бізнесу рекламувати не товар чи послугу, а реальну користь, яку вони приносять. «Покупцеві не потрібна зарядна станція EcoFlow, йому потрібна можливість комфортно жити та працювати в умовах блекаутів (їх, на щастя, довгий час вже немає). Він не хоче купувати новий смартфон, йому потрібен швидкий, надійний та безвідмовний гаджет на кожен день», – пояснив Воловий.
Також фахівець рекомендують продавцям не «тиснути на жалість «. «Українці зараз перебувають у стані емоційних гойдалок – це правда. А тому й говорити про якийсь єдиний тренд у рекламних настроях досить складно. Однак, спираючись на власні спостереження та досвід, можемо стверджувати, що загальний настрій українців здебільшого переможний. , ми радимо рекламодавцям частіше наголошувати на позитиві, ділитися хорошими емоціями і не намагатися «тиснути на жалість», – резюмував експерт.