Останнім часом все більше українців заявляють про зникнення грошей із банківських карток. Іноді з карти зникає якась частина грошей, а іноді пропадають і всі заощадження. Причому гроші можуть зникнути не лише з картки для виплат, а й із кредитної. І тоді людина, яка ні копійки не взяла зі своєї кредитки, змушена повертати банку величезний борг з усіма належними відсотками. У деяких випадках після проведеного розслідування зниклі гроші вдається повернути. Однак у багатьох випадках банк відмовляється навіть розглядати питання щодо повернення зниклих коштів.
В яких випадках про гроші, що зникли, можна забути, розповів юрист «Громадського простору» Юрій Філенко.
Отже, за словами юриста, якщо під час проведення транзакції, в ході якої гроші зникли з рахунку, використовувалась перевірка 3D-Secure, то власник картки може попрощатися зі своїми заощадженнями.
«Важливо, чи здійснювалися платежі з використанням додаткового кроку автентифікації 3D-Secure… Якщо оплати проходили з використанням цієї технології, оскаржити їх і відшкодувати практично неможливо», — каже Філенко.
Що таке перевірка 3D-Secure?
Під час цієї перевірки на мобільний номер власника рахунку, який визначений як його фінансовий номер, надходить пароль. Його потрібно ввести, щоби підтвердити переказ коштів. Якщо такий пароль було введено, це означає, що власник рахунку особисто підтвердив транзакцію. І тут уже нічого не вдієш: будь-яке розслідування вважатиме такий переказ грошей законним.
Звичайно, не завжди така транзакція відбувається з відома та згоди власника рахунку. Так може статися, якщо шахраї заздалегідь заволоділи його мобільним номером. Може також статися, що мобільним телефоном власника рахунку та його карткою скористався хтось із його близьких, якому знайомі всі банківські таємниці потерпілого.
Трапляється також, що до розкрадання коштів може бути причетний хтось із працівників банку. Проте, як каже експерт, такі випадки легко піддаються внутрішньому розслідуванню, і нечистого на руку банківського працівника швидко можна ідентифікувати.
Якщо переказ грошей здійснювався без перевірки 3D-Secure, то власник спустошеного рахунку може домогтися, щоби гроші йому повернули, каже юрист. Потерпілий повинен письмово заявити про зникнення грошей, і тоді банк оскаржуватиме транзакцію через платіжну систему. Щоправда, вся ця канитель займає чимало часу – до 120 днів. Однак гроші усе ж таки реально можна повернути.
Якщо ж банк відмовляє клієнту в пошуку його зниклих грошей, то клієнт може поскаржитися до НБУ. Скарга обов’язково має бути письмовою, щоб у Нацбанку була підстава для перевірки.
«Потрібно звертатися письмово. Краще написати самостійно, описавши всі деталі. Якщо записувати скаргу на гарячій лінії, розповідь буде викладена в дуже короткій формі», – порадив юрист.