З полиці магазину в торбину голодному. Як працює перший в Україні банк їжі

Ми настільки звикли до різноманітності продуктів у крамницях та до майже цілодобового доступу до магазинів, що відсутність гречки, хліба чи улюблених смаколиків породжує нерозуміння, обурення, а інколи навіть паніку. 

Ми часто купуємо значно більше, ніж нам насправді потрібно, бо ж «вигідна акція», «може захочу», «щоб було вдома, якщо хтось прийде в гості».

Та чи задумуємось про те, що стоїть за «завжди свіжими» продуктами і величезним асортиментом товарів? Що стається з їжею, яку ніхто так і не купив? Або продуктами, які ми не встигли з’їсти вчасно?

За підрахунками Всесвітньої продовольчої організації (FAO), в світі втрачається до третини всієї виробленої їжі. А за даними міжнародних дослідників, в Україні на одне господарство припадає близько 76 кг викинутої їжі на рік.

І це все відбувається в той час, коли значна частина українців живе за межею бідності.

Як зробити так, щоб продукти з магазинів потрапляли в корзини до тих, хто потребує, а не гнили на сміттєзвалищах, знають, а головне впроваджують в громадській організації «Тарілка», яка  у серпні 2021 року у Львові відкрила перший в Україні однойменний продовольчий банк їжі.

У «Тарілці» отримати допомогу можуть малозабезпечені, пенсіонери, люди з інвалідністю та з багатодітних сімей. Також ветерани, учасники російсько-української війни, біженці з Білорусі та переселенці зі Сходу. 

«Українська правда. Життя» побувала в гостях у «Тарілки».

 

З полиці магазину в торбину голодному

За годину до відкриття, попри морозну погоду, на вулиці утворюється жива черга з людей, що зареєстровані отрмати їжу на день. 

Любомирі 72 роки, вона прийшла за пакунком їжі у «Тарілку» вперше. Каже, що дізналася про організацію через «сарафанне радіо» – знайомі один одному переповіли. 

Жінка працювала інженеркою, а тепер отримує пенсію, меншу за 2 тисячі гривень:

«За пенсію треба заплатити газ, світло, воду, домофон. То великі гроші. З пенсії на життя залишається мало».

Ярослав прийшов отримуватиме допомогу вдруге:

«Минулого разу отримав гарний набір: картопля, помідори, цвітна і брюсельська капуста, хліб, рис, декілька сердельок…Задоволений дуже».

Щоб добратися до приміщення продовольчого банку, чоловік їхав з іншого кінця міста. 

Ярослав ділиться, що через стан здоров’я йому важко долати таку відстань, особливо коли на вулиці слизько. 

 Ярослав та Любомира чекають, щоб отримати їжу

82-річна Ольга Салій прийшла у приміщення «Тарілки», щоб перепитати, коли наступного разу їй прийти за пакунком. Один вона вже отримала місяць тому. Про організацію жінка дізналася «з вулиці»: 

«Жінки під магазином записувались, і я теж прийшла. Принесла своє посвідчення. За якийсь час мені подзвонили, щоб я прийшла отримати пакунок. 

Батон мені дали, яблук декілька. Я навіть всіх не взяла, що мені пропонували, бо мені одній це забагато. 

Я була вдячна і радісна за кусок ковбаси. Добре, що є таке, що рятують людей. Це поміч для мене. Особливо, коли закінчується пенсія, а маю вже до чого розігнатися». 

 82-річна Ольга Салій

«Тарілка» – це прототип німецького банку їжі «Die Tafel» (українською «Тарілка»), організації, яка використовує продукти, які все ще можна споживати, але які не підходять для продажу.

Супермаркети зазвичай викидають таку продукцію, а продовольчі банки рятують її: забирають із крамниць і передають тим, хто потребує.

 Набір продуктів, які магазини віддають у банк їжі, щоразу відрізняється

Комунікаційниця Юлія Прийма зазначає, що логотип організації – це символ того, що є що їсти. Що є що покласти на тарілку:

«Половинка тарілки з одного боку символізує, що кожен своєю допомогою може долучитися до того, щоб тарілка була повна, а з іншого – посмішку, з надією, що ми разом можемо творити добро».

 Логотип продовольчого банку 

Зараз львівська «Тарілка» надає допомогу більше ніж 2,5 тис людям та співпрацює з 50 партнерами, які їжею чи коштами допомагають організації.

 Щоб отримати пакунок з їжею, не обов’язково мати львівську прописку

Центр видачі їжі «Тарілка» відкритий 6 днів на тиждень, з понеділка по суботу, з 18:30 до 19:30. Загалом робота  організації розпочинається о 9 годині. 

Адміністраторка кол-центру Олена Полуніна до 12:00 приймає дзвінки від людей, які хочуть зареєструватися для отримання продуктів: 

«Буває, що станом на 10 годину ранку я вже прийняла 40 дзвінків і маю 60-80 пропущених. Зараз в основному всі дзвінки від нових клієнтів. Старі нагадуються, питають чи ми про них не забули».

 Адміністраторка кол-центру Олена Полуніна

За пів року роботи Банку кількість людей, які хочуть отримувати допомогу, разюче зростає. Інколи за день реєструється близько сотні нових клієнтів. 

«Ми б хотіли збільшити кількість пакунків, проте є багато перешкод, зокрема тривалість маршруту єдиного тарілкомобіля (так в організації називають вантажне авто, що розвозить продукти). Інший поки не можемо собі дозволити, відповідно не можемо масштабувати проєкт», – кажуть в організації.

Тож, якщо на початку діяльності Центру людина отримувала пакунок з їжею раз на місяць, то зараз – раз на 2-3 місяці.

Наприклад, ті, хто телефонував записатися 21 січня, за своїм пакунком можуть прийти не раніше 23 березня.

«Під час реєстрації я одразу кажу дату, коли прийти і прошу, щоб вони записували й не забули (оскільки повторно волонтери «Тарілки» фізично не мають змоги нагадувати)», – ділиться Олена.

Щоранку магазини-партнери надсилають інформацію у телеграм-чат, за якою адресою можна забрати продукцію. І до 13 години відділ логістики формує маршрут для водія. 

 Щодня маршрут Тарілкомобіля є різним

Водій Олександр працює разом з «Тарілкою» вже пів року, три дні на тиждень забирає продукти з магазинів та доставляє до продовольчого банку:

«Адміністратори та директори магазинів віддають нам зазвичай продукти з критичним протермінуванням (коли до закінчення терміну придатності залишається 2-3 дні) – 1-2 ящики.

Також є мережа гіпермаркетів, яка віддає продукти раз на тиждень, але у великих обсягах, зокрема продукти з деформованою упаковкою. Термін придатності яких зазвичай дуже довгий».

 Продукція з некритичним терміном придатності формує резерв продовольчого банку

Час в дорозі Тарілкомобіля приблизно складає 4-6 годин і залежить від кількості магазинів на маршруті – від 7 до 15. 

«Складно, що є лише один бус. Його утримання та ремонт вимагає немалих коштів. Був випадок, коли машина «Тарілки» була на сервісі, то один з волонтерів давав власне легкове авто для потреб банку їжі. Тоді доводилось робити 2-3 ходки», – жаліється Олександр.

До 17:00 до продовольчого банку привозять різну кількість і різний набір продуктів. 

Волонтери займаються розбором їжі, сортуванням та перевіркою терміну придатності – так формуються набори. 

 Волонтери займаються розбором їжі, сортуванням та перевіркою терміну придатності 

«У пакет завжди входить якась молочна продукція, хліб, булочки, печиво, м’ясо, сир. 

Зазвичай у нас є овочі, фрукти. Ми виставляємо їх, щоб люди мали змогу самі обрати (за виглядом, за консистенцією), щоб уникнути непорозумінь, що комусь дали гарніше чи більше яблуко, наприклад.

Бувають, що у нас є ще соуси – майонези, кетчупи. У випадках, коли молочних продуктів приїжджає дуже мало і не вистачає на всіх, тоді кладемо у пакунок крупи\макарони. 

Печиво і крупи, які зазвичай мають хороший термін придатності, ми тримаємо на підстраховку, коли продуктів прийшло менше, і немає «молочки». Це так званий резерв», – говорить адміністраторка Центру видачі їжі Марта Регуш. 

Волонтери «Тарілки» намагаються врівноважити вміст набору:

«Якщо в когось сир твердий королівський, то комусь дістався сир едегейський, але це в будь-якому випадку сир. Комусь кефір, комусь ряжанка, комусь сосиски, комусь ковбаса»

 Щоб зареєструватися на видачу пакунка, потрібно вказати контактний номер телефону та надати документи, які підтверджують особу і відповідний соціальний статус

А з 18:30 приходять люди, які отримують допомогу. 

«Якщо ми не дозвонились до потребуючого зі списку чи хтось не зміг прийти і попередив нас про це, їхня черга переноситься, а на його місце знаходиться інша людина», – пояснює комунікаційниця Юлія. 

 Не всі спонсори «Тарілки» займаються продовольчою діяльністю. Деякі допомагають фінансово чи надають певно послуги. Кожен партнер-донор має свою тарілку

На пакунки люди реагують по-різному: хтось радий, а є такі, що озвучують претензії до набору. 

 

«Приємно відзначити тенденцію, що збільшується кількість магазинів, супермаркетів і мереж, які хочуть долучатися до нашої діяльності.

Важко розуміти, що в Україні є така біда і так багато людей насправді потребує допомоги

Я вважаю, що кожна людина, яка почуває себе в цьому житті добре, має допомагати іншим», – підсумовує комунікаційниця Юля.

Тетяна Пляцок, УП

Spread the love

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *