Другий рік поспіль від родин загиблих героїв, яких Київська міська державна адміністрація направляє на відпочинок до санаторію «Карпати», надходять скарги на умови проживання, харчування та незручності через одночасний відпочинок з дитячими колективами. Цього року чиновники навіть навідались до закладу та констатували, що… все гаразд. На фото, наданих як докази, дійсно й обіди виглядають апетитно, й номери чисті й охайні, й басейн та територія – безпечно. На відміну від тих кадрів та відео, які зробили кияни-відпочивальники в тому ж самому закладі. Така собі паралельна реальність.
«Телеграф» вислухав розповідь тих, хто користувався послугами санаторію, та вивчив інформацію, надану чиновниками.
Труси на даху, слизькі сходи і пісок у ліжку
Кілька років поспіль КМДА організовує відпочинок мешканців столиці пільгових категорій в різних курортно-оздоровчих закладах. Відпочинок в них фінансується з місцевого бюджету за кількома напрямками. Один – це програма «Молодь та спорт столиці» – передбачає відпочинок дітей з інвалідністю, що є спортсменами центру «Інваспорт». А також дітей, родини яких перебувають в складних життєвих обставинах, сиріт тощо. І за ще однією програмою — «Підтримка киян – Захисників та Захисниць України» на відпочинок до санаторіїв їдуть діти у супроводі дорослих, зазвичай це мами, бо батьки – військовослужбовці, підрозділи яких дислокуються на території столиці. Є серед них і родини загиблих воїнів, як під час АТО, так й повномасштабної війни, а також бійців, що перебувають у полоні чи вважаються зниклими безвісти.
Приймали відпочивальників цього року Львівщина – санаторій «Конвалія» та оздоровчо-профілактичний комплекс «Планета здоров’я», Київщина – санаторій-профілакторій «Діброва», та Закарпаття – клінічний санаторій «Карпати» ПрАТ «Укрпрофоздоровниця». І саме на послуги останнього мали нарікання кияни. Наприклад, Ганна, що відпочивала тут у липні разом з дитиною, описує місткими словами «совдепія» і жах.
— Перше: було вказано, що перевезення до території санаторію з вокзалу безкоштовне. Але на місці з нас взяли 100 гривень, бо ми приїхали на день пізніше – просто не могли взяти квитки на потяг на потрібний день, – говорить Ганна. – Друге – це стан номера, в який нас заселили, ним я була шокована. Все старе, брудне, пил на полицях в шафі та за холодильником, плями на килимі, сантехніка з нальотом і брудом. Унітаз хитався, насадка на душі розвалювалась, і один раз в голову мені прилетіла, коли купалась. На рівні балкону у нас був дах прибудови й на ньому – недопалки, сміття, апельсинові шкурки, навіть труси! А вже ввечері, коли розстелили ліжко, побачила, що білизну не змінили, вона була брудна, в плямах, у піску, подушки були в жахливому стані. За кілька днів взагалі знайшлись клопи!

Ганна додає, що «покращень» умов проживання, як-то нової постільної білизни, прибирання чи мінімальних ремонтних робіт, потрібно було добиватися. При цьому знаходились і запчастини, і чисті простирадла та рушники. Ще один пункт претензій родин – це сторонні запахи в їдальні, старий посуд зі сколами та плямами. Підбір страв та якість приготування викликали не менший подив.

— Минулого року ми витримали тільки два дні, а решту часу ходили до кафе, що є на території. Цього року харчування – так само катастрофа. На десятий день від нього почалася печія, якої в мене в принципі в житті не було, – говорить киянка Світлана. – Моя 4-річна дитина після двох днів взагалі відмовлялась йти їсти. Це й не дивно, бо на сніданки, наприклад, завжди були смажені котлети й, знаєте, такі… хлібні з запахом м’яса. Ще макарони, ячна або пшенична каша на вибір. Я підійшла до працівниць їдальні з проханням замінити їх на інші страви, які більше підходять для дітей. Мене з цим відправили до керівника харчоблока і після цього почали давати млинці, сирники.

Негативні відгуки від відпочивальників отримав і стан переодягалень, душових та басейну. На відео, якими вони ділились в мережі, зокрема, акцентована увага на слизьку плитку та наявність грибка та іржі на стінах. Також співрозмовники «Телеграфу» відзначали ймовірно завищену концентрацію хлору у воді, при купанні був відчутний характерний запах. Після водних процедур на шкірі у дітей виникали подразнення, в дорослих «тріскались» руки та чорніли срібні прикраси.

Були претензії й до того, що мам з дітьми селили «вперемішку» з дітьми, що відпочивали самі «у таборі». Тож замість тиші й спокою родини потерпали від гучних розваг підлітків та не завжди чемної поведінки.
— Під вікнами нашого номера постійно відбувались якісь заходи в день, через це моя п’ятирічна дитина не могла поспати в обід, – говорить Ганна. – Ввечері так само музика і гомін, бо дискотека. Постійні крики, матюки, на майданчику, який аж один, діти з таборів могли вигнати чи чіплятися до дітей захисників. Вожаті не могли жодним чином повпливати на ситуацію.

— Табори, дійсно, просто трешняк, сотні дітей, вони в буквальному сенсі ходять «по головах», не керовані абсолютно, – додає власних вражень Світлана. – Спочатку були розмови з вожатими, які не дають ладу своїм підопічним, потім з керівником, директором санаторію. Просили нас переселити, бо такі родини як наша були просто в корпусі «розтикані» між номерами, де жили ці діти. Отримали відповідь, що вільних немає. Я так розумію, що цей перший корпус, виділений для соціальних путівок. Є два корпуси – вони стоять трохи далі, там тихо. Не знаю, чи не заслужили наші діти в них жити, або які причини такого рішення.
Варто зазначити, що на сторінці «Київ Мілітарі Хаб» з рекламою відпочинку дітей захисників, є інші критичні дописи щодо відпочинку в санаторії «Карпати» та інших закладах.

Натомість є і схвальні відгуки з відзначенням збалансованого харчування, комфортних умов проживання, кваліфікованого персоналу тощо. При цьому, можливо, йдеться про платні путівки та проживання в інших корпусах, а не ті, де селять киян за путівками від КМДА.

На все є сертифікати й все задовільної якості
Після розголосу навколо ситуації з відпочинком для родин полеглих військових у соціальних мережах та їхнього звернення до КМДА, в санаторій «Карпати» навідалась комісія. Копію акта обстеження у відповідь на запит отримав від Департаменту ветеранської та соціальної політики й «Телеграф». На кількох сторінках, серед інших наведені загальновідомі факти, на кшталт того, де розташований заклад, яку площу займає і якою інфраструктурою володіє. Також, в документі констатовано: «заклад забезпечує безоплатну доставку автотранспортом, прибулих до оздоровниці з найближчих залізничних та автовокзалів». Але чи мають місце виключення, коли водій бере гроші з відпочивальників, не вказано.

Наступний пункт – послуги проживання. В акті зазначено, що вони сертифіковані й фактичний стан умов проживання «задовільний». Нібито всі номери у трьох корпусах забезпечені стандартним набором меблів, побутової техніки та посуду. Всюди – чисто, охайно, в тому числі в санвузлах, сторонні запахи відсутні, вчасно проводиться заміна постільної білизни, перед кожним заїздом – дезінфекція приміщень, обладнання, матраців, ковдр тощо.

Як доказ надані скани фото двох номерів, які, дійсно, виглядають достойно. Чи це ті самі номери, де мешкали родини військовослужбовців, невідомо. До того ж зрозуміло, що навіть їх можна було показово причепурити та продемонструвати комісії.

Та сама історія з харчуванням. В акті підкреслено проведення щоденного поточного контролю, що нібито кухарі дотримаються всіх норм, а меню «збалансоване, різноманітне, включає м’ясні, овочеві, молочні страви, сезонні фрукти та напої». І знову таки скан фото з гарно сервірованими столами й стравами на деко, схожими на запечене і посипане сиром м’ясо. На це кияни, що відпочивали в «Карпатах» зазначають: нічого подібного їм в їдальні не пропонували, а порції в реальності були значно меншими. Страви з сиру, на кшталт запіканок, готували тільки двічі й тільки після скарг на одноманітність сніданків та недоречність смажених котлет о цій порі доби.

Щодо стану басейну, то й тут комісія ніби переконалась, що він утримується в належному стані. На наданому КМДА фото, дійсно, вздовж бортика з’явились нові доріжки й у більшій кількості. Напевно, після скарг на слизьку підлогу. Та за якістю фото не можна зрозуміти, чи відбулись інші зміни у приміщенні, зокрема, чи зникли сліди іржі та плісняви.

Також комісія констатувала, що в санаторії достатньо можливостей для дозвілля, а саме є бібліотека, фітнес-клуб, кінозал, контактний зоопарк, ігрові майданчики та спортивні зони. Пропонується пішохідна екскурсія територією з відвідуванням Палацу Шенборнів. «Програма дозвілля насичена, але не заважає мешканцям відпочивати. Всі заходи проводяться з урахуванням вікових особливостей дітей та потреб сімей», – констатували посадовці.

На противагу цьому киянки — дружини загиблих військових відзначали, що їхнім дітям не пропонували жодних майстер-класів чи інших організованих заходів. А на всю територію є один дитячий майданчик та футбольне поле, що займають більшу частину дня організовані колективи.
Отже, наразі, виглядає так, що у посадовців КМДА немає зауважень до послуг, що надає санаторій «Карпати» родинам військовослужбовців. Жодних порушень у питаннях організації відпочинку для дітей не виявив й Департаменту молоді та спорту, що відповідає за надання путівок до таборів. У відповіді на запит нашого видання в цьому підрозділі адміністрації повідомили, що такі висновки зробили у грудні 2024 року під час перевірки. Дивний вибір часу, адже основна маса киян пільговиків відпочивала тут влітку.

Варто зазначити, що міському бюджету організація відпочинку «влітає в копієчку». Наприклад, 2500 путівок для дітей за програмою «Молодь та спорт столиці» коштували 62,8 млн гривень. А путівки для родин захисників – ще 31 млн гривень (1230 путівок) і для інших пільгових категорій – ще 15,5 млн гривень (632 путівки). При цьому на вибір закладу, який отримує кошти минулорічний скандал з якістю послуг в «Карпатах» не вплинув. Санаторій знову виграв тендер і знову нарвався на критику. Попри це, під час візиту посадовців, відповідальних за організацію відпочинку та надання путівок, фіксувалась «відповідність стандартам». І суттєвих недоліків виявлено не було, принаймні вони не відображені в акті перевірки.
Така розбіжність між звітами за результатами перевірок і реальними відгуками відпочивальників свідчить про формальний характер контролю. Очевидно, що підхід до перевірок умов, які пропонує санаторій киянам пільгових категорій, варто було б переглянути. Наприклад, проводити його перед початком сезону, застосувати формат «таємний покупець», тобто коли з інспекцією приїжджає не комісія, а звичайний відпочиваючий, що на собі відчуває всі «принади» відпочинку тощо. Адже наразі явно страждає якість санаторно-курортних послуг, що надаються мешканцям столиці за бюджетні кошти, а ефективність їх витрачання викликає сумніви.