Міністерство оборони закуповує для ЗСУ спеціальні пластикові армійські фляги, але вони щонайменше втричі дорожче ринкових цін. Агенція «Державний оператор тилу», яка була створена за пропозицією Офіса підтримки змін Міноборони у грудні минулого року, вже витратила понад 54 млн грн на придбання 153 тис. армійських фляг.
Тобто одна фляга коштувала 355 грн. Але, як йдеться у розлідуванні NGL.media, такі ж фляги продають по 120 грн. Ба більше, можна знайти іх аналоги по 72 грн за штуку.
Перші дві закупівлі флаг намагались провести у січні та квітні, та вони були скасовані через відсутність актів відповідності технічній специфікації Міноборони. Після цього Агенція уклала пряму угоду з ТОВ «Колтрейн» на загальну вартість угоди 35,5 млн грн.
В ДОТ пояснили, що запропонована «Колтрейн» ціна була нижчою, ніж в інших компаніях.
В червні, Агенція уклала ще одну угоду, вже з ТОВ «Суперформ», на 53 тис. фляг майже за 18,8 млн грн. Тобто лише на гривню дешевше, ніж у випадку з «Контрейном» – 354 грн проти 355 грн.
NGL.media знайшла у роздріб аналогічні американські фляги по 120 грн (сама дешева пропозиція – і знов мова про роздріб – 72 грн). Саме за такими флягами Міноборони України і створило власний стандарт фляги.
«Очевидні відмінності – напівпрозорий пластик і напис «Власність ЗСУ, не для продажу», менш очевидні – трошки інше різьблення на кришці та петля-утримувач», – зауважили розслідувачі і показали обидві фляги.
Фляги, які закуповує Міноборони, лише умовно можна назвати українськими, «бо замовляють їх все одно в Китаї». Обидві компанії, з якими ДОТ уклав угоди, не мають власного виробництва. Причому замовляють вони фляги в одно й того ж виробника – Taizhou Huangyan Sigg Mold Co.
Це доволі відоме підприємство, і знайти його продуцію у мережевих маркетах Alibaba не важко. Ба більше, на Alibaba ці фляги з написом «Власність ЗСУ, не для продажу» продають по 3,85 долара. тобто по 154 грн за штуку. Такі ж фляги, але без написів, фірма продає на Alibaba по 2,5 долара – 100 грн.
Розслідувачі NGL.media після низки експериментів із замовлденнями на Alibaba таких фляг у різних виробників, дійшли до висновку, щр чистий прибуток «Колтрейн» на замовленні Міноборони склав не менше 20 млн грн. У «Суперформ», зважаючи на меншу партію, заробили лише 10 млн грн. В обох випадках маржа сягає близько 200%, вважають журналісти.