Проблеми з мобільним зв’язком через відключення світла: у «Київстар», lifecell та Vodafone дали поради, як їх мінімізувати

В Україні під час відключень електроенергії значно погіршується якість мобільного інтернету. І хоча в операторів було два роки на підготовку, повністю забезпечити стабільну роботу під час навіть нетривалих відключень неможливо. Батареї встановили не на всіх станціях, а генератори в деяких випадках використовувати заборонено. Наприклад, якщо базова станція розташована на даху багатоповерхівки.

Про те, як оператори готувались до відключень і чому під час тривалої відсутності світла уникнути проблем з мобільним інтернетом буде неможливо, читайте в матеріалі OBOZ.UA.

Якість мобільного інтернету різко знижується: оператори не підготувались?

«Мало того, що домашній інтернет не працює без світла (лише 40 хв працює), та ще й мобільний зв’язок тухне. 4G тухне так, наче це не 4G, а Edge, ледве сторінки відкриває. Як не дивно, 3G ще якось працює, але відео, наприклад, нормально не подивишся», – скаржиться на спеціалізованому форумі один із користувачів. Навіть нетривалі відключення світла призвели до значного погіршення якості мобільного інтернету.

Незважаючи на те, що оператори мали багато часу для того, щоб підготуватись до відключень, втримати якість зв’язку все одно не вдається. Найгірша ситуація може бути ще попереду. Якщо через спеку або в опалювальний сезон тривалість відключень значно збільшиться, є загроза, що мобільний зв’язок та інтернет можуть знову зникати, як це було в 2022-му.

Все обладнання мобільних операторів працює на електроенергії. Щойно зникає світло, включаються батареї. Проте їх може вистачити на шість годин у кращому випадку. Однак після відключення електроенергії більшість українців переходять на мобільний інтернет, тому батареї розряджаються значно швидше.

«Знеструмлення впливають на роботу базових станцій, оскільки мережі всіх операторів планувались з урахуванням постійного стаціонарного живлення. Коли електроенергія зникає, інфраструктура операторів стає залежною від батарей, генераторів та пального, постійної підзарядки та заправки», – пояснюють OBOZ.UA в lifecell.

Ми відправили запити трьом мобільним операторам, аби дізнатися, що вони зробили для підготовки до відключень та як пояснюють скарги клієнтів. Усі оператори відповіли: без електроенергії довго і стабільно базові станції працювати не можуть.

Компанія Vodafone у захист від відключень інвестувала 160 млн грн. Станом на минулий рік компанія мала 15,2 млн абонентів. Інвестиція на кожного абонента – 10,5 грн. У коментарі OBOZ.UA представники компанії заявили, що у разі відключення до 4 годин із перервами на 6 годин зможуть лишатися в межах 85-90% середньодобової доступності мережі. Тобто зв’язок погіршиться незначно.

Забезпечити всі майданчики дизельними генераторами неможливо, додали в компанії. У Києві їх більше тисячі. «Навіть за умови наявності достатньої кількості генераторів жоден оператор не зможе власними силами одночасно доставити дизельну генераторну установку до кожного майданчика і вчасно заправляти. Крім того, багато об’єктів зв’язку розташовані на дахах, куди доставити і встановити генератор неможливо», – зазначили в компанії.

Кількість станцій, які мають генератори, збільшили в чотири рази.

У lifecell OBOZ.UA заявили, що інвестували в енергонезалежність 800 млн грн. Минулого року в компанії було 9,1 млн користувачів. Це 87,9 грн на кожного абонента. За ці гроші встановили батареї та генератори на ключових майданчиках.

«lifecell добре підготувався до можливих відключень електроенергії цього року. Наша команда значно збільшила кількість акумуляторних батарей і генераторів на своїх майданчиках, щоб забезпечити безперервний зв’язок для більшості абонентів навіть під час відключень», – заявили OBOZ.UA в компанії. Перевірити, чи дійсно це так, українці зможуть після збільшення тривалості відключень.

У компанії заявили, що у шість разів збільшили кількість базових станцій, які оснащено батареями. Такі батареї можуть підтримувати роботу за відсутності електроенергії впродовж 4-5 годин.

Компанія «Київстар» витратила найбільше коштів на підготовку – понад 1 млрд грн, однак це найбільший оператор з найбільшою кількістю клієнтів. Минулого року було 24,1 млн абонентів. Інвестиція в енергонезалежність на кожного клієнта становила 41,49 грн.

«Всього генераторів у компанії вже 2,3 тисячі – це майже у чотири рази більше, ніж до 2022 року. Для роботи генераторів за час повномасштабного вторгнення компанія вже використала понад 1 мільярд літрів дизпалива та пів мільярда літрів бензину. Київстар використовує як власні дизель-генератори, так і такі, що надані іншими особами, зокрема корпоративними клієнтами», – пояснили OBOZ.UA в компанії.

Незважаючи на це, якщо відключення електроенергії будуть масштабними і довготривалими, підключити всі базові станції до генераторів буде неможливо.

Як і інші оператори, «Київстар» встановлює акумулятори, які можуть працювати до 6 годин без підзарядки (насправді через зростання навантаження тривалість роботи менша). Станом на зараз встановили вже 113 тис. таких акумуляторів.

Оператори просять не дивитись відео онлайн під час відключень

Швидкість розрядження батареї також залежить від поведінки абонентів. Проблема полягає у тому, що мобільним інтернетом під час відключень користуються так само, як і звичайним: переглядають відео в соцмережах, користуються застосунками тощо. Оператори просять користуватись звичайним дротовим інтернетом.

«Якщо провайдер фіксованого інтернету працює на сучасних технологіях, користувачі можуть використовувати домашній інтернет навіть під час тривалих відключень світла», – розповідають оператори. Для цього треба переконатись, що ваш оператор використовує технології GPON.

Навіть якщо 80% базових станцій – в ефірі (а це хороший показник), під час відключення електроенергії вони стають перевантаженими. І абоненти відчувають це як погіршення звичної якості зв’язку, адже продовжувати, наприклад, дивитись відео – так як усі звикли – не виходить.

Якщо ви користуєтесь мобільним інтернетом, оператори просять не споживати багато трафіку. «Приміром, варто вимикати автозавантаження медіа в месенджерах, не використовувати відео хостинги, такі як YouTube, Netflix. До речі, підписка YouTube дозволяє завантажити потрібне відео заздалегідь і переглядати його пізніше в офлайн-режимі. Також варто утриматись від користування сервісами з важким контентом, які генерують збільшений трафік, такі як ТіkTok», – радять експерти.

Крім того, завжди є можливість «переключитись» на мережу іншого оператора. У 2022 році запустили національний роумінг. Це без додаткової оплати дає змогу залишатись на зв’язку, коли мережа вашого оператора не працює. Щоб скористатись цією послугою, потрібно вимкнути в налаштуваннях телефона автоматичний вибір мережі.

«Є нюанс – у національному роумінгу не працює 4G, щоб не перевантажувати мережу, що працює, до якої додаються ще й абоненти інших операторів. Тому за першої можливості пробуйте підключитись до «рідної» мережі. Для цього треба знов увімкнути автоматичний вибір мережі або спробувати підключитись до своєї мережі у ручному режимі», – радять представники мобільних операторів.

Навіть за значних інвестицій українські оператори не зможуть під час відключень на 100% зберегти якість мобільного інтернету. Тому важливо, щоб кожен розумно користувався інтернетом.

Spread the love

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *