За два роки, що минули після початку повномасштабного російського вторгнення в Україну, характер війни та прогнози щодо її розвитку кілька разів змінювалися, причому дуже радикально.
Перша річниця збіглася для України з часом надій, ЗСУ готувалися до наступу, чекали на постачання важкого озброєння зі США та Європи.
Зараз війна остаточно перейшла у стан позиційної, західна допомога сильно скоротилася, а російська армія, отримавши поповнення, почала тіснити українські війська на кількох ділянках фронту.
Але це, як і раніше, війна на виснаження без помітних змін фронту. Що буде далі, які чинники можуть у майбутньому вплинути на перебіг війни в Україні?
Нова зброя – безпілотники
Війна в Україні стала конфліктом, у якому вперше почали масово застосовуватися нові озброєння, насамперед різні безпілотні системи.
На самому її початку турецькі розвідувально-ударні БПЛА Bayraktar вели розвідку і завдавали ударів по російських військах.
Згодом на фронті з обох боків з’явилися невеликі дрони-камікадзе, розвідувальні чи ударні коптери, Росія та Україна освоїли середньорозмірні дрони, якими можна завдавати ударів за сотні кілометрів у тилу.
Зрештою, останній тренд минулої осені — FPV-дрони. Це швидкісні безпілотники, якими оператор керує через окуляри або екран від першої особи.
Вони стали дуже великою проблемою обох сторін. Наприкінці січня під Новомихайлівкою українські оператори вперше змогли відбити атаку російської бронетехніки за допомогою виключно FPV-дронів.
На морі безекіпажні катери, які використовує ВМС ЗСУ, обмежили дії російського Чорноморського флоту, змусивши його командування перевести значну частину кораблів із Севастополя до Новоросійська.
При цьому з 24 лютого 2022 року такими катерами було пошкоджено та потоплено кілька кораблів, включаючи великий десантний корабель «Цезар Куніков», а також пошкоджений Керченський міст.
Головними перевагами таких систем з дистанційним або автономним управлінням стали їхня дешевизна та доступність, які зробили їх масовими, а також їх ефективність.
Дистанційні літаки та танки, керовані по радіо, існували ще у 1940-х роках, але тільки масове виробництво, невисока ціна та надійність призвели до того, що безпілотники в небі стали серйозною проблемою для піхоти та техніки, а на морі – для кораблів.
Зараз Росія та Україна купують багато комплектуючих для збирання повітряних дронів у Китаї, часом конкуруючи за партії товару.
Експерти багато говорять про те, що дрони – морські та повітряні – змінять характер війни. Однак така думка багато в чому продиктована ефектом новизни. Поява нової ефективної зброї завжди породжує надію на те, що ним одним можна здобути перемогу.
Це не зовсім так. Дрони не можуть звільняти або захоплювати територію, для цього потрібна піхота та бронетехніка. Тож обійтися без звичайних озброєнь не можна.
Крім того, тільки-но з’явившись, безпілотники виявилися залучені в протистояння «щита і меча». Одночасно почали вдосконалюватися й методи протистояння — системи радіоелектронної боротьби (РЕБ), скорострільна артилерія зі снарядами з дистанційним підривником. Усе це існувало й до цього, і з розвитком безпілотників також стало вдосконалюватися.
Найсвіжіший напрямок розвитку дронів — автономні оптико-електронні системи розпізнавання цілей, які залежать від сигналу чи навігатора і, їх неможливо придушити системами РЕБ. Крім того, дрони вчаться діяти роєм, що також дуже ускладнить боротьбу з ними.
На морі безекіпажні катери також виявили себе настільки яскраво, що багато коментаторів заговорили про нову сторінку у військово-морській справі. Однак такі катери мають великі недоліки, серед яких — порівняно невеликий заряд і мала дальність плавання.
Хоча безекіпажні катери, які використовують українці, можуть діяти на відстані більше 800 кілометрів, цього не вистачить для того, щоб з них можна було складати повноцінний флот дальньої морської зони.
Великі кораблі можна успішно захищати, і заходи протидії вже відомі — скорострільні артилерійські системи, кулемети, тепловізори. Це може захистити корабель на ближніх підступах. А радари, патрульні літаки та морські патрулі допоможуть запобігти атаці морських дронів на дальніх.
Хоча заходи протидії морським і повітряним дронам більш-менш відомі, поки що безпілотні та безекіпажні системи мають перевагу: якщо їх використовують масово, то протистояти їм непросто.
Безекіпажні катери вже змусили російський Чорноморський флот скоротити активність. Україна вкладає в них великі кошти і атаки відбуваються все частіше.
Та сторона, яка змогла б створити численну армію дронів — набагато більшу, ніж зараз, — змогла б змінити обстановку на фронті, сильно збільшивши втрати противника, насамперед, у військовій техніці.
Винищувачі
Україна домагається передачі їй західних літаків-винищувачів із 2022 року.
Сьогодні Данія та Нідерланди разом обіцяють поставити їй до 60 літаків F-16. Українські пілоти вже розпочали навчання для польотів на цих літаках, проте, коли воно завершиться і коли українці почнуть їх використовувати, невідомо.
Раніше обговорювалася можливість постачання в Україну шведських винищувачів JAS 39 Gripen, які також підходять для ЗС ЗСУ — це дуже невибагливі сучасні літаки, які здатні застосовувати багато боєприпасів європейського виробництва.
Хоча українці й кажуть, що літаки дуже потрібні їм для успішного протистояння Росії, але тактика їх застосування та характер операцій, у яких вони використовуватимуться, не розкриваються.
Винищувачі можуть застосовуватися для ударів по наземних або морських цілях, боротьби з іншими літаками, протидії ППО, перехоплення крилатих ракет і дронів, придушення протиповітряної оборони та інших завдань. Для України всі вони є актуальними.
Наприклад, російським військам під час активізації бойових дій в Авдіївці допомагали винищувачі-бомбардувальники ВКС, які запускали керовані фугасні авіабомби (УМПК) по цілях на лінії фронту.
Якби ВСУ мали винищувачі з ракетами «повітря-повітря» відповідної дальності, то вони цілком могли б перешкодити цим бомбардуванням.
Інший приклад — дії російських гелікоптерів проти української бронетехніки під час літнього настання ЗСУ. Українська авіація дуже ускладнила б роботу російських Ка-52.
Українські винищувачі могли б і самі завдавати ударів по російським цілям, допомагаючи наземним силам ЗСУ.
Деякі коментатори вважають, що навіть кілька десятків таких літаків не зіграє велику роль на війні. Але якщо їх кількість буде більшою, то вони можуть перетворитися на серйозний фактор.
Один із російських авіаційних експертів, який побажав залишитися неназваним, у розмові з Бі-бі-сі кілька місяців тому припустив, що ПС ЗСУ стануть серйозною силою, яка зможуть протистояти російським ВКС, за наявності не менше 200 винищувачів.
Як би там не було, фактор кількості тут грає вагому роль. Винищувачі зможуть змінити хід війни, якщо їх буде достатньо багато для цього.
Багато залежатиме від того, яка зброя буде поставлена разом із літаками. Американські винищувачі F-16A, які стоять на озброєнні данських та нідерландських ВПС, — не найновіші машини. Деякі з них були поставлені у першій половині 1980-х років. Це означає, що їхні радари та інші бортові системи застаріли.
Проте українські пілоти від початку війни використовують досить старі МіГи та Су, а F-16A — ефективний літак, який за багатьма параметрами перевершує МіГ-29.
Крім того, велика кількість західних винищувачів відіграла б суттєву роль — вона хоч якось замінила б якість.
Ще одна важлива обставина — уміння пілотів використовувати літаки у бою, а штабів авіаційних частин планувати операції.
Якщо всі ці фактори збігатимуться, то перебіг війни зміниться — російська авіація почуватиметься ще менш впевнено біля лінії фронту.
Іноземна військова допомога
Перебої з постачанням західних боєприпасів та озброєнь вже призвели до послаблення української армії на фронті.
В аналітичному матеріалі 16 лютого Інститут світової економіки Кільського університету написав, що на той час зобов’язання США щодо надання допомоги та реальні військові постачання Україні, по суті, було зупинено, оскільки Конгрес США не ухвалив жодного нового пакету допомоги.
Європейська допомога, навпаки, продовжує зростати, хоча, як зазначають аналітики інституту, у Європі зберігається розрив між виділеними та реалізованими коштами (тобто реальною допомогою, яку було поставлено в Україну).
«Станом на 15 січня 2024 року Європейський союз та його держави-члени виділили Україні загалом 144 млрд євро допомоги, але з цієї суми на конкретні цілі було витрачено лише 77 млрд євро», — йдеться у повідомленні. Це стосується, зокрема, боєприпасів.
Торік у березні Євросоюз затвердив план, у рамках якого протягом року в Україну планувалося поставити мільйон снарядів калібру 155 мм. Ці снаряди використовуються у всій тяжкій артилерії країн НАТО, включаючи німецькі самохідки Pzh2000, гаубиці М777 та інші артсистеми.
До кінця березня цей план буде виконано трохи більш ніж наполовину. Європа виробляє достатньо боєприпасів, щоб допомагати Україні та поповнювати свої запаси, але зараз європейські виробники продовжують постачати їх на експорт до третіх країн.
Нестача боєприпасів вже призвела до того, що ЗСУ залишили Авдіївку. Як зазначається у звіті ISW, російська армія, скориставшись скороченням поставок Україні, почала наступ як мінімум на трьох напрямках: уздовж кордону Харківської та Луганської областей, зокрема у напрямку Куп’янська та Лимана; в Авдіївці та навколо неї; у районі селища Роботине на заході Запорізької області.
Військова допомога Україні йде із двох джерел — зі складів чи з виробництва. Це стосується і Європи та США.
У першому випадку країни-донори послаблюють свої збройні сили, аби допомогти Україні. Ця допомога не може бути нескінченною, оскільки кількість озброєнь на складах обмежена. У другому випадку проблема в тому, що, наприклад, європейський ВПК зазнає в першу чергу організаційних труднощів у налагодженні регулярних поставок озброєнь та військової техніки.
США мають великі запаси зброї. Їхній військово-промисловий комплекс діє в рамках однієї держави і вже тому краще організований. Проте вони мають серйозні політичні проблеми, пов’язані із затвердженням допомоги Україні Конгресом.
Крім того, у листопаді у США відбудуться вибори президента. Один із можливих кандидатів — республіканець Дональд Трамп — хоч і не говорив прямо про небажання надавати допомогу Україні, але перипетії пакету фінансування військової допомоги, який застряг у Палаті представників американського Конгресу через позицію республіканців, дають підстави припускати, що у разі перемоги Трампа підтримка Києва Вашингтон може скоротитися.
Механізм впливу військових постачань на хід військових дій простий і зрозумілий — як тільки скорочується допомога, російські війська починають тіснити українців.
Навряд чи це призведе до обвалу фронту найближчим часом, але якщо США не зможуть вирішити політичне питання допомоги Україні, а європейські країни не вдадуться відшкодувати брак американських поставок, брак снарядів призведе до пропорційного падіння боєздатності ЗСУ.
Незважаючи на застосування високотехнологічних систем озброєнь, військовий конфлікт в Україні залишається війною кількостей, тому скорочення будь-яких засобів ведення війни не може бути компенсовано якісно в інших областях.
Мобілізація
У війні кількостей чисельність угруповань на фронті — фактор не менш важливий, ніж брак боєприпасів.
І оскільки нинішнє становище на фронті, коли жодна зі сторін не може вчинити рішучого наступу, насамперед через брак особового складу та техніки, за великим рахунком не влаштовує ні Росію, ні особливо Україну, то можна припустити, що кожна із сторін може провести ще одну хвилю мобілізації.
Раніше президент України Володимир Зеленський заявляв, що військове командування виступало із пропозицією мобілізувати у 2024 році 450-500 тис. осіб. Він вимагає від командування обґрунтувати цю ініціативу.
У Верховній раді на розгляді знаходиться законопроект, який у нинішньому вигляді полегшує проведення мобілізації, а також знижує вікову планку з 27 до 25 років. До нього було запропоновано дуже багато поправок, і в якому вигляді його можна прийняти, невідомо.
Якби ЗСУ змогли домогтися мобілізації в тому обсязі, який вони запропонували президентові, то це дало б змогу укомплектувати нові з’єднання, а також демобілізувати тих, хто воює від початку російського вторгнення.
У Росії ця проблема також є досить актуальною, хоча вона не відображена в законодавчих ініціативах. Указ про часткову мобілізацію, підписаний президентом Росії у вересні 2023 року, формально діє досі. Ті, хто був відправлений на фронт на початку, також залишаються там досі.
З’явився рух дружин мобілізованих — вони просять Путіна допомогти з поверненням їхніх чоловіків додому, але поки що безуспішно. Це не стало настільки помітним рухом у російському суспільстві, щоб змусити владу йти на якісь заходи, зокрема розпочинати ще одну хвилю мобілізації.
Військові, які довго залишаються на фронті, набагато гірше воюють, ніж ті, які регулярно вирушають на відпочинок. Крім того, багато хто потребує вже демобілізації
Проте акції дружин мобілізованих стали одним із найпомітніших проявів протесту в Росії з початку війни. Можливо, побоювання наростання соціальної напруги є одним із факторів, що зупиняють російську владу від нової мобілізації.
Мобілізація дозволила б Росії відправити солдатів із фронту додому, але спокуса збільшити чисельність військ у зоні бойових дій та отримати перевагу перед ЗСУ теж досить велика. Тому пророкувати, як вчинить російське командування, отримавши поповнення, важко.
Мобілізація потрібна і українській, і російській армії. Справа в тому, що боєздатність частин, які знаходяться на фронті, з часом сильно знижується через фізичну втому людей, а також їх психологічний стан.
Людина важко переносить постійний стрес через небезпеку, яку він наражається на фронті, гучні звуки вибухів, а також загибель або поранення товаришів. Тому фронтові частини необхідно регулярно відводити в тил на відпочинок, а військових — відправляти у відпустку та демобілізувати після якогось часу.
Однак якщо одна із сторін оголосить мобілізацію, то це може спровокувати мобілізацію у відповідь з протилежного боку — можна припустити, що ніхто не захоче залишатися в меншості.
І хоча здається, що в ситуації симетричних мобілізацій між сторонами зберігатиметься паритет, насправді збільшення чисельності військ на фронті також позначиться на ході конфлікту, збільшивши напруженість боїв.
Економіка
У той час як Європа насилу і вкрай повільно перебудовує і реорганізує військову промисловість, російська економіка демонструє непогані показники. 2023 року вона навіть почала зростати.
Причина стабільності — у величезних бюджетних видатках: влада багато витрачає на війну, а ці гроші розподіляються по всій економіці.
Росія вкладає гроші у розширення військового виробництва. На багатьох існуючих заводах було збільшено кількість змін, крім того, будуються чи вже збудовані нові виробництва.
При цьому Росія витрачає кошти на закупівлю озброєнь за кордоном — її армія використовує для обстрілів України іранські дрони (щоправда, в Росії, як стверджує західна преса, збудовано завод зі складання), а також закуповує боєприпаси в КНДР.
Ця мілітаризована економіка, залежна від бюджетних грошей, уже перегріта — тобто вона навряд чи зможе довго зростати тими ж темпами. Про це ще у середині минулого року заявив Центральний банк країни.
Європейський чиновник, який побажав залишитися неназваним, сказав Російській службі Бі-бі-сі, що ЄС у протистоянні з Росією розраховує не так на санкції, які досить легко оминають, як на те, що російська економіка не витримає напруження, викликаного війною.
«Вважати, що санкції зупинять війну – це наївно. Проте ефект санкцій підточує російську економіку. Економіка їсть сама себе. Ми бачимо, як військові витрати вже з’їли понад 30% витрат, які мали йти на соціалку, освіту та медицину. За нашою оцінкою, економіка Росії зможе протриматися на плаву ще рік-півтора. У середині 2025 року ми очікуємо на серйозну і масштабну фінансову кризу в російській економіці», — сказав він.
Сама по собі економічна криза не стане фактором, який змінить перебіг війни. Зрештою, у російського керівництва залишаються незадіяними екстрені інструменти, які можна використовувати, наприклад, запровадження військового стану.
Але економічна напруга, швидше за все, викличе і соціальну, на яку також потрібно якось реагувати.
У будь-якому випадку це може вплинути на бажання російського керівництва продовжувати війну.
Щоправда, завершення війни, як і її початок, лежить уже в галузі політики.