Дві приватні компанії мають «портфель» на 4 ескадрильї F-16, але «ділитись» літаками навряд чи стануть

Або ще раз про фактори, які можуть подовжити чи якраз скоротити чергу за літаками на світовому ринку озброєнь

Водній із своїх публікацій Defense Express уже відзначав, що у світі буквально утворилась «черга» з країн, які хочуть придбати вживані чи нові винищувачі F-16. Хто хоче «приєднатись до черги», той вимушений буде чекати аж початку 2030-х років, якщо хоче додаткові F-16, наприклад як Польща.

Але тут справедливим буде додати й таке. Певний ажіотаж в попиті на F-16 на світовому ринку створюють не тільки держави, але й також недержавні замовники – приватні військові компанії, які виконують контракти на підготовку пілотів-винищувачів для деяких країн Заходу.

F-16 ВМС США, який виконує роль "агресора" під час навчань, ілюстративне фото з відкритих джерел
F-16 ВМС США, який виконує роль «агресора» під час навчань, ілюстративне фото з відкритих джерел

Певним «законодавцем мод» тут виступили ВМС США, які мають в своєму розпорядженні 10 одномісних F-16A і чотири двомісних F-16B, котрі виконують роль «агресора». А в травні 2021 року американський флот заявив про намір отримати ще 26 таких вживаних літаків. Тому, можливо, саме на такому тлі й виглядає логічним наступний «портфель замовлень».

У липні 2021 року стало відомо, що американська приватна військова компанія Draken International купила в Голландії 12 вживаних винищувачів F-16. А в грудні 2021 року та ж компанія домовилась з Міноборони Норвегії про викуп 12 списаних літаків F-16, «залишок» в 32 норвезькі F-16 придбала Румунія за 388 мільйонів євро.

 
В липні 2021 року Draken International придбала 12 винищувачів F-16 у військово-повітряних сил Голландії, ілюстративне фото з відкритих джерел
В липні 2021 року Draken International придбала 12 винищувачів F-16 у військово-повітряних сил Голландії, ілюстративне фото з відкритих джерел

Одразу 24 винищувачі F-16 в руках однієї приватної структури – виглядає солідно. Але тут варто додати, що інша ПВК – канадська Top Aces весною 2021 року викупила у ВПС Ізраїлю одразу 29 вживаних винищувачів F-16A/B Netz, які були списані ще в 2016 році.

В усіх трьох випадках фактична вартість купівлі, строк поставки, технічний стан та комплектація літаків не розкриваються. Але загалом виходить, що як мінімум дві західні ПВК мають в своєму розпорядженні «портфель» замовлень мінімум на 4 ескадрильї F-16. І це ми зараз говоримо про структури, в розпорядженні яких може бути більше бойових літаків, аніж в невеликої європейської країни.

Свої винищувачі F-16A/B Netz військово-повітряні сили Ізраїлю списали в грудні 2016 року, ілюстративне фото з відкритих джерел
Свої винищувачі F-16A/B Netz військово-повітряні сили Ізраїлю списали в грудні 2016 року, ілюстративне фото з відкритих джерел

Для порівняння, зараз флот тієї ж Draken International окрім F-16 налічує також і до 11 літаків Douglas A-4К/TA-4K Skyhawk, деяку кількість винищувачів Mirage F1, до 9 літаків Aermacchi MB-339CВ, до 25 літаків МиГ-21 різних модифікацій, 5 літаків L-39 та аж 28 навчально-бойових L-159. Флот тієї ж канадської Top Aces — 20 вживаних навчально-бойових літаків Alpha Jet та 7 штурмовиків A-4 Skyhawk.

Таким структурам F-16 потрібні для того, щоб виконувати підряди по підготовці ВПС США, Німеччини чи Канади. Але хто зна – можливо, ці ПВК з часом вирішать відкрити для себе й «новий напрямок бізнесу», як то здача F-16 в лізинг. Тим більш, на це може бути попит: он, Болгарія уже оголосила конкурс на те, яка держава погодиться здати свої винищувачі в оренду. Поки болгарські ВПС чекають на свої замовлені 8 винищувачів F-16, які стануть в стрій не раніше 2027 року.

F-16 із складу флоту приватної компанії Top Aces, літо 2021 року, ілюстративне фото з відкритих джерел

Spread the love

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *