Тариф на газ в Україні має бути іншим — не таким, як платять українські споживачі. Його собівартість набагато нижча. Вона становить близько 2,5 гривні за кубометр.
Таку цифру озвучив екс-директор з фінансових та інвестиційних питань НАК «Нафтогаз України» Ярослав Диковицький під час телевізійного ток-шоу.
«З тієї методикою, яку встановлювала НКРЕКУ, виходячи з тих витрат, які фактично понесло «Укргазвидобування» в 2020 році і донараховуючи до них податок на прибуток, ренту, ПДВ, така ціна була б не більше 2500 гривень», — заявив відставний чиновник Нафтогазу .
При цьому, якщо додати до цієї цифри ще суми, які були закладені для щорічних інвестицій у видобуток вітчизняного газу, то й тоді його собівартість склала би не більше 4300 гривень за тисячу кубометрів, додав Диковицький.
Екс-чиновник Нафтогазу має на увазі так звану програму «20/20», благополучно провалену Нафтогазом. Програма була затверджена ще в 2016 році, коли обсяг видобутку українського газу держкомпанією Укргазвидобування становив 14,6 мільярда кубометрів на рік. Тоді Нафтогаз поставив перед своєю «дочкою» амбітний план: двісті до 2020 річний обсяг видобутку до 20 млрд кубометрів. А в сукупності з приватними видобувними компаніями річний обсяг газу українського видобутку повинен був скласти більше 27 мільярдів кубів.Однак Нафтогаз із тріском цю програму провалив. І в підсумку власний видобуток газу в Україні не тільки не зріс, але й скоротився.
Адміністративні витрати Нафтогазу з’їдають майже весь його прибуток
За словами відставного топ-менеджера Нафтогазу, з аудиторського звіту, складеного за діяльності компанії за минулий рік, видно, що з 27-мільярдного прибутку, отриманого в результаті видобутку газу, 15 мільярдів пішло на комерційні витрати Нафтогазу. Тобто, при такому адмініструванні шкурка вичинки не варта.
На думку Диковицького, незабаром в газовому господарстві України може з’явитися ще одна проблема — різке збільшення тарифу на транспортування газу. Причому, як по магістральних газопроводах, так і на розподіл по місцевих мережах. У сумі це може перевищити витрати на покупку самого газу в компанії-постачальника.
«Так може статися, що після 2024 року в кінцевій ціні для споживача ці витрати на розподіл і на транспортування можуть перевищити ціну газу, яка є на сьогоднішній день. Не визначені обсяги транзиту газу, ми не чуємо про перспективи укладення в подальшому контрактів, тому в недалекому майбутньому ця проблема буде стояти доволі гостро «, — говорить експерт.