Польські активісти заблокували для всі 4 пункти пропуску для фур вагою понад 7,5 тонни. У черзі опинилося кілька тисяч вантажівок. При цьому Україну вже підтримала Єврокомісія, там заявили, що польська влада зобов’язана вжити заходів та забезпечити можливість перетинати кордон.
Міністр інфраструктури Польщі Алвін Гаядхур погодився посилити перевірку українських машин. В результаті голова Комітету захисту перевізників та роботодавців транспорту Вальдемар Ящур заявив, що перевізники не припинять протест на чотирьох пунктах перетину кордону, але розширювати його також не будуть, йдеться у повідомленні польського Мінінфраструктури.
Гаядхур звернувся до ЄС з вимогою призначити комітет, який перевірить угоду між Україною та ЄС, що скасувала необхідність отримання дозволів для українських водіїв.
На українсько-польському кордоні зафіксовано вже другий летальний випадок. Помер водій автомобіля із харківськими номерами. Як повідомив віцепрезидент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Володимир Балін, водій помер на стоянці у Корчовій.
Українська сторона домагається переговорів за участю Польщі та ЄС. Проте Єврокомісія поки що не підтверджує отримання листа із запитом про моніторингову місію на українсько-польському кордоні, повідомляє «Радіо Свобода». В Україні запропонували, щоб ця група фіксувала ситуацію перед пунктами пропуску: проїзд небезпечних вантажів та гуманітарної допомоги, а також умов, за яких українські водії перебувають понад два тижні.
«Ми бачимо свою роль у цій ситуації передусім у сприянні дискусіям між польським урядом, українською владою та протестувальниками. Ми залишаємось на зв’язку з урядами, і, звичайно, дуже уважно стежимо за ситуацією на місці, яка насправді напрочуд жахлива», – зазначив представник Єврокомісії Адальберт Янц.
Втрати перевізників – це лише частина економічних збитків України. Як пояснювала OBOZ.UA наукова співробітниця Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ірина Коссе, втрати всієї економіки України набагато вищі, враховуючи невиконання контрактів підприємствами та припинення виробництва. Проблеми має і Польща, причому пропорційні українським. «Польський бізнес також зазнає збитків від цього блокування. І не виключено, що ці втрати можна порівняти з українськими», – зазначала експертка.
Страйк тим часом лише набирає обертів: станом на 24 листопада на кордоні утворилася черга з тисяч фур, заблоковано чотири пункти пропуску: «Ягодин – Дорогуськ», «Рава-Руська – Гребінне», «Краковець – Корчова» та «Медика – Шегині». Україна планує провести переговори з Польщею та Європейською комісією цього тижня про розблокування українсько-польського кордону, де мітингують «польські перевізники».
Хто стоїть за акцією
Українські перевізники заявляють: блокування кордонів підтримала лише одна асоціація польських перевізників, яка раніше активно працювала з РФ. Політичне представництво взяв на себе польський політик Рафал Меклер. Його партія має незначне представництво у Сеймі. Представляє ультраправих – вони проти інтеграції Польщі до ЄС, за обмеження зв’язків із Україною. Однак у Польщі ультраправі не мають великої підтримки (у них лише 6 місць із 460 у парламенті).
Рафал Меклер представляє ультраправу партію Ruch Narodowy. Він активно поширює фейки російської пропаганди про Україну, розповідає своїм виборцям про «бандерівців». Через кілька днів після початку повномасштабної війни та напливу українських біженців до Польщі він заявив про «необхідність зберегти етнічний устрій».
За словами міністра аграрної політики та продовольства України Миколи Сольського, ускладнюють ситуацію специфічні вимоги страйкувальників. Адже в них «важко знайти якісь конструктивні речі».