10 вересня на територію заводу українського підприємства «Київгума» у Броварах прибули представники Служби безпеки України та Нацполіції. Правоохоронці призупинили виробничий процес та вилучили документи. Згодом підприємство обвинуватили у поганій якості продукції, що призвело до розтрати бюджетних коштів. 42-річний гендиректор та співвласник «Київгуми» у даному інтерв’ю розповів про підтекст візиту силовиків, їх постійний тиск на український бізнес та ринок ЄС, який виявився заслужено дружнім до експортера.
Острогруд Андрій Юрійович,
Наскільки підприємство є сьогодні успішним та прибутковим?
Для кожного критерії успішності свої. Для мене як генерального директора ТОВ «Київгума» — це абсолютно сучасне підприємство з майже сторічною історією.
Це виробництво конкурентних виробів, сертифікованих і затребуваних, зокрема, в Європі. Успіх — це команда з понад 400 соціально захищених та застрахованих працівників, які впевнені у своєму роботодавцеві.
Ми виробляємо абсолютно унікальні продукти і чимало виробів виготовляємо єдині в Україні!
У грошовому еквіваленті за минулий рік дохід нашої компанії склав понад 400 млн грн. І це попри те, що карантин також вніс свої корективи.
Не ввічливий візит
ЗМІ чимало писали про прихід та наступні слідчі дії працівників СБУ та Нацполіції. Ви тоді заявили про тиск та безпідставні обвинувачення силовиків. Спілка українських підприємців стала на ваш захист. Що було справжньою підставою для перевірки?
Розповім, як воно є насправді. Підставою стало відкрите ще в червні кримінальне провадження, про яке ми дізналися лише 10 вересня, коли до нас «завітали з оглядом» по ухвалі суду.
Свою позицію ми висловили в офіційному зверненні, і ми на 100% впевнені в замовленому характері цієї справи.
Під час свого візиту силовики не створили навіть ілюзії зацікавленості у розслідуванні та з’ясуванні всіх обставин справи. Я особисто пропонував їм оглянути цехи, склад та лабораторію, однак нікого з правоохоронців пропозиція не зацікавила.
Нам не надали жодного документу, який міг засвідчити, що взагалі йде мова про нашу продукцію. До нас прийшли з «оглядом» і вилучили оригінали документів, які були представлені у вільному доступі у тендерній документації на майданчику «Прозоро». Нам не висунули жодного звинувачення! А це знову свідчить про замовність справи.
Ми розуміємо, що конкуренти, які не можуть з нами чесно конкурувати і неодноразово нам погрожували, таким чином просто намагаються витіснити нас з ринку, як, по суті, єдиного потужного конкурента. І ми це доведемо як у правовій площині, так і в публічній. Бо «Київгума» сьогодні найбільший, найпотужніший і єдиний акредитований виробник, зокрема, гумових підрейкових прокладок. Ми є постачальниками для МОЗ, Міноборони, Енергоатома та багатьох державних підприємств. Ми не просто отримали європейські сертифікати якості ISO, а ми щороку їх підтверджуємо. У нас працюють служби, які роблять перехресний контроль і процесів виробництва, і самої продукції. У нас в Україні немає жодного реального конкурента, який міг би з нами боротись в частині розвитку, якості продукції, технологічного оснащення, ефективності та екологічності.
Чи був у вас діалог з СБУ та Нацполіцією? Якщо так, то який результат цих переговорів?
На жаль, ніякого діалогу не було. Єдина можливість для спілкування з’явилась під час так званого «огляду». Однак, працівники СБУ абсолютно не були зацікавленні в діалозі. Вони просто вилучили документи і пішли.
І навпаки, саме ми своїми зверненнями ініціюємо ведення діалогу. Ми написали офіційні звернення до СБУ, НПУ та Генеральної прокуратури. Очікуємо від них відповіді.
Ми вдячні Спілці українських підприємців, членами якої ми теж є, яка одразу публічно підтримала нас як своєю офіційною позицією, так і офіційними зверненнями до відповідних служб.
Крім того, ми звернулись за підтримкою до Європейської Бізнес-Асоціації, де є членами, до Ради бізнес-омбудсмена та інших неурядових організацій. Маємо також від них підтримку та відповідні звернення до правоохоронців.
Європа та її ринок
Київгума експортує продукцію у понад 30 країн світу. Які ринки розширюються, а які ущільнюються?
Так, ми експортуємо продукцію вже в понад 30 країн і ця цифра постійно росте. Звичайно, у зв’язку з воєнними діями, згорнулася співпраця з Росією та, в цілому, країнами СНД. Однак, ми активно розвиваємо співпрацю з країнами Центральної та Західної Європи, сертифікуємо продукцію згідно з європейськими стандартами. Як кажуть, «коли одні двері зачиняються, відчиняються інші». На щастя, це про наш випадок.
Наскільки лояльним є ЄС до українського виробника гумових виробів?
Відповім так: ми постійно маємо замовлення на контрактне виробництво з країн ЄС. Наприклад, ще декілька років тому не мали менеджера для роботи з англомовними клієнтами, так би мовити, власними силами обходилися. Однак, зі збільшенням кількості запитів на виробництво ми поповнили свій штат менеджером з експорту саме до західноєвропейських країн. На сьогодні маємо стільки запитів, що знову думаємо про збільшення штату.
Повторюся, ми постійно маємо запити на контрактне виробництво саме продуктів B2B. Наш інструментальний цех (тут виготовляємо прес-форми і всю потрібну оснастку) завантажений на декілька місяців наперед — і це все про замовлення клієнтів з ЄС.
Ми — виробник, продукцію якого європейські компанії брендують як власну.
Хто ваші головні конкуренти на зовнішніх ринках?
«Київгума» — виробник з асортиментом у понад 4000 продуктових позицій, і тут питання навіть не у кількості товарних позицій, а саме в галузях використання цих продуктів.
Ми виготовляємо вироби не тільки з гуми, а й з натурального латексу, силікону, термопластичних матеріалів, ПВХ, пластику та ін. Нам доступні технології прямого формування, лиття, мокання, екструзії, каландрування та багато інших. Маємо в розпорядженні 4 окремих виробничих цеха, сотні одиниць технологічного обладнання та тисячі одиниць оснастки. То ж говорити про конкурентів можемо лише по певних групах товарів.
Так, по основних групах виробів конкурентами для нас є Польща і Туреччина. По-перше, вони набагато раніше постали не тільки як розвинуті держави, так і безпосередньо як виробники. Вони зуміли раніше модернізуватися і «включитися» в ринкові відносини. По-друге, в реаліях, якщо нам кредит доступний під 12% (а до цього всі роки відсоткова ставка була значно вище за 20%), то конкуренти кредитуються під 2−3% річних.
Крім того, в Україні силовики (СБУ, Нацполіція, органи контролю) весь час тиснуть на виробників (і це відбувається з нами просто зараз), а наших конкурентів, тобто, виробників з Польщі та Туреччини підтримують на державному рівні різними пільгами, компенсаціями, можливостями. І попри це, ми ведемо переговори про співпрацю з нашими прямими конкурентами у Туреччині. Попри сильну конкуренцію у Польщі, так само постачаємо в країну свою продукцію.
Ми «за» чесну конкуренцію, яка відбувається в правовому полі і де вирішальне слово за споживачем.
Як виробництво впливає на міську екологію?
Для розуміння — ми розташовані в промисловій зоні м. Бровари, і всі будівлі, інженерні споруди і комунікації підприємства, зведені протягом 2009−2013 рр., відповідають всім вимогам.
Ми робили проєкт, проводили всі експертизи, маємо десятки дозволів і протоколів і т.д. Лише в інженерні рішення та комунікації, пов’язані з розділом Проєкту «Оцінка впливу на довколишнє середовище», ми вклали понад мільйон доларів. Навіть у нашій звичайній столовій стоять так звані «жироуловлювачі».
Продукти виробництва, де це можливо, використовуються як вторсировина для власних виробничих потреб. Більшу частину ми все ж реалізуємо як напівфабрикат іншим виробникам гумотехнічних виробів. Побутові відходи ми також сортуємо, маємо укладені договори на вивезення паперу та пластику.
Попри нашу 90-річну історію, сьогоднішня «Київгума» відповідає абсолютно всім вимогам. Мало того, ми постійно працюємо над підвищенням енергоефективності і, до речі, нещодавно завершили енергоаудит у співпраці з Центром ресурсоефективного і чистого виробництва. Підприємство отримало дуже високу оцінку цих фахівців.
На ринки яких країн ви плануєте вийти у цьому році/у наступному році? Які нові зразки продукції планує до випуску «Київгума»?
Ми не ставимо задачі потрапити на ринок конкретної країни. Ми ведемо багато перемовин про співпрацю з різними компаніями.
Якщо ж говорити предметно, то зараз активно працюємо з Німеччиною та Францією. Однак в деталях не розкажу: подібна співпраця супроводжується договором про нерозголошення.
Скажу, що «Київгума» зараз йде за моделлю розвитку Китаю, який своїми виробничими можливостями забезпечує весь світ. Китай розвинув таким чином свою економіку, а ми зацікавлені розвивати власну державу. Тобто, маючи власні торгові марки і ринки збуту, ми хочемо розширюватися і розвиватися технологічно та технічно.
Працюючи за контрактним виробництвом з багатьма європейськими країнами, ми самі постійно навчаємось, купуємо та запускаємо нове обладнання.
Що ж стосується нової продукції, ми щомісяця випускаємо десятки нових виробів, асортимент яких диктує замовник. Наприклад, зараз у нас в роботі в інструментальному цеху п’ять нових прес-форм для німецьких замовників. Однак, це більше про контрактне виробництво, ніж серійне.