Після того, як в Україні будуть відновлені цивільні перельоти, аеропорти самостійно вирішуватимуть, як їм діяти під час повітряних тривог. Втім, ці рішення має затвердити відповідний регулятор.
Про це OBOZ.UA розповів експерт із питань розвитку авіаційного ринку Богдан Долінце. Він зазначив: надалі ці повноваження можуть бути розширені – проте лише після відповідного звернення самих підприємств.
«Кожне авіаційне підприємство має розробити свої підходи, регламенти, процедури – відповідно до існуючих європейських норм і правил, які в Україні вже більшою мірою імплементовані. І запропонувати їх регулятору, який має оцінити, наскільки вони адекватні, наскільки враховують існуючі ризики, зокрема ризики безпеки – і вже на основі цього давати чи не давати дозвіл на виконання тих чи інших операцій», – пояснив експерт.
Які вимоги пред’являтимуть до аеропортів
При цьому він підкреслив: йдеться про низку параметрів безпеки, які будуть пред’являтися до аеропортів. Зокрема:
- чи може претендуючий на відкриття аеропорт забезпечити необхідну кількість укриттів;
- чи підготовлений його персонал – тобто, чи знає він, як і діяти під час тривоги.
Чому аеропорти повинні самі розробляти підходи до безпеки
Водночас, зазначив Долінце, аеропорти мають самостійно розробляти підходи до безпеки у зв’язку з впровадженням Україною європейських регламентів та стандартів самоврядування в авіаційній галузі. Які, на відміну від радянських, що діяли раніше, «не передбачають сильного втручання держави в операційні процеси».
«Україна впроваджує європейські регламенти та стандарти самоврядування в авіаційній галузі. Якщо раніше діяли переважно радянські стандарти – де держава диктувала, якому аеропорту як діяти, – то європейські регламенти набагато гнучкіші. Вони не передбачають такого сильного втручання держави», – пояснив він.
Які аеропорти відкриють першими
Водночас, наголосив Долинце, аеропорти Києва (Бориспіль, Жуляни) та Львова є головними претендентами на відкриття для відновлення цивільних авіаперельотів в Україні. Втім, на кого саме впаде вибір, залежить від їхньої готовності та наявності навченого персоналу, необхідних укриттів тощо.
«Це залежатиме від того, наскільки кожен аеропорт продемонструє свою готовність і підтвердить авіарегулятору, що у них є навчений персонал, необхідні укриття, що вони підготовлені і можуть правильно діяти. Це може сказати лише відповідний аудит», – пояснив Долінце.
Загалом же, зазначив він, поки що головними претендентами на відкриття є аеропорти Києві (Бориспіль та Жуляни). А також Львова.
«Виходячи зі стуану та готовності кожного окремо взятого аеропорту можна буде говорити про можливість відкриття або часткового відкриття. І, зрозуміло, там може це бути або аеропорт Львова, або інший аеропорт, або аеропорти Києва», – резюмував він.
Чому в Україні знову заговорили про поновлення перельотів
Відновленню розмов про можливість відновлення громадянських перельотів в Україні передувала заява міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Олександра Кубракова про те, що Україна розпочинає офіційні переговори про відкриття пасажирських аеропортів. Зокрема:
- переговори вестимуться з авіаційними регуляторами США та Європейського Союзу (ЄС);
- також українська сторона консультується з адміністрацією цивільної авіації Ізраїлю, щоб запозичити досвід забезпечення безпеки польотів.
При цьому говорити про якісь конкретні терміни відновлення пасажирського авіасполучення, за його словами, поки не можна.
«Неможливо здійснювати міжнародні авіаперельоти без узгодження двох регуляторів – європейського та американського… Українська сторона вже передає регуляторам своє бачення, як ринок працюватиме в умовах військового стану, свою оцінку ризиків, підходи, алгоритми… Не хочу жодних термінів промовляти, але зараз ми вже передаватимемо офіційно наше бачення регуляторам, і ми вступаємо з ними в офіційні переговори», – заявив Кубраков.
За його словами, наразі розробляється кілька планів відновлення пасажирських польотів, вони стосуються різної кількості аеропортів. Основний план може бути обраний лише після отримання перших коментарів від авіаційних регуляторів.