Попри те, що офіційне висування кандидатів розпочалося 15 вересня, обласні осередки партій та потенційні кандидати розпочали політичну рекламну кампанію у Facebook ще влітку. Аналітики ОПОРИ створили аналізатор політичної реклами у Facebook і відтепер кожен може перевірити, хто і скільки витратив та які публікації просував. ОПОРА дослідила, скільки рекламних кампаній було створено та оприлюднено для мешканців саме Київської області від 1 серпня до 3 жовтня.
У п’ятірку лідерів серед сторінок, які найбільше продукували таргетованої реклами для Київської області увійшли: осередок політичної партії «За Майбутнє» на Київщині, голова Київського обласного осередку партії «За майбутнє» Ярослав Москаленко, офіційна спільнота всеукраїнської партії «За Майбутнє», офіційна сторінка передвиборчого штабу партії Слуга Народу в Київській області та сторінка інформаційного ресурсу «Київщина online».
Найбільше коштів – від 900 до 1500 американських доларів – витратили на рекламні кампанії осередку політичної партії «За майбутнє» на Київщині. Оплата здійснювалася зі сторінки всеукраїнської політичної партії «За майбутнє».
Другу сходинку у рейтингу найбільших витрат на рекламу у соцмережі Фейсбук обіймає голова обласного осередку партії «За майбутнє» Ярослав Москаленко. Найдорожчими стали дві рекламні кампанії, вартістю від 400 до 699 американських доларів.
Одна із них була оплачена з головної сторінки політсили «За майбутнє», друга – зі сторінки спортивної онлайнплатформи «GoFit». Співвласником та співзасновником останньої є Степан Харченко. Він також фігурував, як замовник і в інших рекламних кампаніях, дотичних до політсили «За майбутнє».
Також зі сторінки Степана Харченка у Фейсбуці були оплачені рекламні кампанії спільноти «Київщина online».
Деякі з рекламних кампаній містили ознаки «чорного піару», зокрема, для чинного прем’єр-міністра Дениса Шмигаля та політсили «Слуга народу».
Щодо офіційної сторінки передвиборчого штабу партії Слуга Народу в Київській області, то вони є серед політичних партій із найбільшим рекламним бюджетом. Так, зокрема, дві найдорожчі рекламні кампанії на суму від 100 до 299 американських доларів були оприлюднені та оплачені зі сторінки «Слуга Народу — штаб Київської області». Просування всіх 49 рекламних кампаній політичного осередку, за вищезазначений період, було також здійснено зі сторінки «Слуга Народу — штаб Київської області».
Загалом лідери у політичній рекламі у Фейсбук по Київській області у період від 1 серпня до 3 жовтня витратили: осередок політичної партії «За Майбутнє» на Київщині – 18 878 американських доларів, голова Київського обласного осередку партії «За майбутнє» Ярослав Москаленко – 10 521 долар, офіційна спільнота всеукраїнської партії «За Майбутнє» — 2 287 доларів, офіційна сторінка передвиборчого штабу партії Слуга Народу в Київській області – 5 551 долар та сторінка інформаційного ресурсу «Київщина online» — 1 093 долари США.
Нагадуємо, що згідно зі статтею 1 Закону України “Про рекламу” політична реклама — інформація у будь-якому вигляді, поширена в будь-якій формі, яка має на меті популяризацію діяльності політичної партії (організації партії), привернення уваги до діяльності політичної партії (організації партії) та її позиції щодо питань загальнодержавного (місцевого) значення. До політичної реклами належать також використання символіки або логотипів політичних партій (організацій партій), повідомлення про підтримку політичною партією (організацією партії) видовищних чи інших публічних заходів або привернення уваги до участі у таких заходах політичної партії (організації партії).
Нагадаємо, що за допомогою сайту ОПОРИ Facebook Analyzer можна аналізувати, який контент і на яких умовах просувають у соцмережах українські політики та партії. Окрім того, експерти ОПОРИ також підготували покрокову інструкцію для кандидатів про те, як користуватись інструментом політичної реклами в соціальних мережах.
За коментарями звертайтеся:
Олексій Рєпік, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Київській області
тел.: 073 060 76 78
email: oleksii.riepik@gmail