В Україні минулого року було зафіксовано рекордний продаж елітних іномарок. Деякі преміальні марки потрапили в топ-10 найпопулярніших авто, чого не було навіть у мирний час. А кількість Tesla в Україні збільшилася порівняно з 2021 роком майже вдесятеро.
Такий бум попиту на дорогі авто в країні, що воює, на перший погляд, виглядає як мінімум дивно. Але пояснення є.
До війни їздив на Volkswagen, а зараз пересів на Range Rover
За даними Мінекономіки, середня вартість ввезених з-за кордону машин у 2023 році зросла на 20% — до 1,56 млрд. гривень. Таке зростання забезпечило переважно збільшення потоку преміальних авто.
На українсько-польському кордоні і зараз, незважаючи на блокаду, вишиковуються автовози з Mercedes і BMW, що відверто дивує поляків: мовляв, хто у країні, що воює, купує такі дорогі речі.
За даними компанії «Автоконсалтинг», продажі BMW виросли в порівнянні з 2021 роком з 2962 штук до 4263 (тобто в півтора рази). Ця марка посіла п’яте місце серед автомобілів, що продаються в Україні.
Продажі Mercedes (2 601 у 2023 році проти 2 987 у 2021-му) та Lexus (1892 у 2023-му та 1 858 у 2021-му) формально сильно не змінилися. Але фактично, якщо врахувати, що мільйони людей виїхало за кордон, а значна частина території країни захоплена Росією, навіть такі цифри – це серйозне зростання. При цьому той же Mercedes минулого року посів 7-е місце серед автомобілів України, що найбільше продаються (у 2021 році він був лише на 13-му місці).
Статистика за 2021 рік
Статистика за 2023 рік
Причин буму кілька. По-перше, ще 2022 року почали з’являтися чутки, що через Україну налагодили постачання преміальних машин до Росії, куди після введення санкцій перестали імпортувати люксові машини з Європи та США.
На одному з таких постачань свого часу спіймали бізнесмена зі Львівщини, який погорів на тому, що запросив у держави ще й повернення ПДВ від «експорту» дорогих машин.
Втім, масово ця схема довго не пропрацювала. Міжнародні автоконцерни спільно із Всеукраїнською асоціацією автоімпортерів та дилерів одразу провели своє розслідування, а салони почали вживати заходів, щоб перекрити «витік» авто. Наприклад, вони брали на олівець покупців, які купували багато машин.
По-друге, багато бізнесменів та українців, які мали заощадження, вирішили нарешті не відкладати «на потім» покупку авто своєї мрії. Мовляв, йде війна і невідомо, що може статися завтра, то чому б не купити хорошу машину прямо зараз. Крім того, багато хто перестав інвестувати в нерухомість, заробітки на якій після повномасштабного вторгнення сильно впали. А «зайві» гроші витратили на елітні машини. Так само роблять і багато бізнесменів, які припинили вкладати в розширення бізнесу через незрозумілі перспективи і вважають за краще витрачати гроші тепер на себе особисто.
Київський підприємець Андрій, який має кілька торгових точок на ринках столиці, придбав цього року новий BMW X5 вартістю понад 100 тисяч доларів.
«Взяв у лізинг, віддав Land Cruiser Prado і купив ще більш статусну машинку. Давно про таку мріяв, але завжди економив, думав, краще вкладу в розвиток бізнесу. Зараз мережу магазинів практично не розширюю, незрозуміло, чи є перспективи. ті, що є, непогано працюють, тож вирішив витратитися на нове авто», – каже Андрій.
По-третє (і це головне), з’явилася категорія нових претендентів на елітні авто – людей, добробут яких з початку війни добряче виріс.
«До війни людина їздила на скромному Volkswagen. А потім сів на потік, з’явилися гроші, вирішив оновити машину, купив Range Rover. І таких чимало», — розповіли в одному з автосалонів Києві.
За словами співробітників салону, масово оновлюють машини на щось «пристойніше», зокрема, силовики.
Крім того, в країні з’явився цілий прошарок людей, які різко розбагатіли на війні. У тому числі й на корупційних схемах щодо постачання до армії. Вони також є великою категорією покупців елітних автомобілів. Та й інших дорогих речей. Наприклад, один із торговців елітними годинниками розповів, що в останній рік його продажу б’ють рекорди за весь час існування бізнесу.
Втім, за даними Autoconsulting, у січні цього року у продажах преміальних авто несподівано стався провал. Елітні марки вилетіли з топ-10 машин, що найбільше продаються. Скажімо, BMW опустилася одразу на 9 позицій – з 5-го місця на 14-те (продажі впали майже на 44%), Mercedes – на 11 позицій (з 4-го місця на 15-те, з продажу – мінус близько 49%) ), Lexus перемістився з 12-го місця на 13-те (при цьому продажі зросли на 56%). Натомість злетіли продажі Audi: за місяць, з грудня 2023-го по січень 2024 року продаж цих авто збільшився на рекордні 1336%, що дозволило бренду піднятися в топ-10 з 31-ї позиції на 12-у.
Тобто просідання продажів преміальних авто пов’язане не так зі зниженням попиту на них, як із проблемами наявності машин на складах на початку року. У когось авто були, той продовжив нарощувати продажі. Тому, як прогнозують експерти, скоро бум на елітні іномарки може відновитися.
Дивовижні продажі Tesla
В Україні бум не лише на звичайні елітні авто, а й на електрокари. Про дивовижне зростання продажів у воюючій країні машин Tesla нещодавно писала французька Le Figaro.
Видання привело «феноменальну» статистику: якщо в 2021 році в Україні було зареєстровано 8,5 тисячі авто Ілона Маска, то до початку 2023 року — вже більше 46,8 тисячі, а наприкінці листопада минулого року — 83,1 тисячі. Тобто, порівняно з довоєнними часами відбулося зростання майже вдесятеро.
За даними Autoconsulting, у 2022 році в Україні купили близько 1700 авто Tesla, що у 3,5 рази більше, ніж у мирному 2021-му. А минулого року продажі перевищили 7,6 тисячі авто.
При цьому, за даними Інституту досліджень авторинку, більшість угод стосується нещодавно пригнаних з-за кордону Tesla, хоча досить активний і сегмент внутрішніх перепродажів (близько 3,5 тисячі машин).
Рекордне зростання продажів Tesla підтвердили у спеціалізованих автосалонах. Керівник відділу продаж компанії «ТеслаПарк» Андрій Тараненко каже, що попит на Tesla справді дуже великий. За його словами, головна причина буму – різкий обвал цін. По суті, зараз Tesla вже навіть складно зарахувати до сегменту елітних авто, хоча раніше вони вважалися преміальними.
«Ще у 2022 році Tesla Model 3 не старше за п’ять років (нових авто цієї марки в Україні не продають — Ред.) коштувала близько 33 тисяч доларів. А зараз можна купити за 23 тисячі, тобто мінус 10 тисяч за рік. Якщо порівнювати з довоєнним часом, то цінник знизився на 15 тисяч доларів», — каже Тараненко.
В Інституті досліджень авторинку кажуть, що в Україні можна знайти Tesla від 16-20 тисяч. А наприклад, Tesla Model S за минулий рік подешевшала майже на 30 тисяч доларів – із 54 тисяч до 23,5 тисяч. Tesla Model X, яка раніше в Україні коштувала понад 90 тисяч доларів, зараз продається за 37,5 тисячі, подешевшавши на рекордні 52 тисячі.
Чому ціни на Tesla впали? Причин кілька.
По-перше, в Україну ринули Tesla (а також інші електрокари) з Китаю. Раніше їх постачали переважно із США. Але з недавніх пір у Піднебесній стали видавати субсидії покупцям електрокарів. І одразу з’явилася схема: громадяни почали купувати електромобілі, отримувати від держави гроші і одразу їх продавати. За елітними «старими новими» авто з Китаю почали полювати наші посередники. І в результаті Україну наповнили Tesla.
По-друге, як каже Тараненко, на вітчизняний ринок завезли таку кількість Tesla, що розпочався великий демпінг за цінами. У продажу зараз не менше 2 тисяч авто, і торговці готові віддавати машини дешево, аби повернути вкладені гроші.
По-третє, зростає ринок внутрішніх перепродажів. 2023 року, порівняно з 2022-м, внутрішні перепродажі таких авто збільшилися більш ніж удвічі: з 1,5 тисячі до 3,2 тисячі. Багато водіїв награлися елітними електромобілями, до яких насправді виникає чимало претензій, тому вирішили їх позбутися, і теж готові піти на дисконт.
Купують Tesla, в основному, жителі приватних будинків, які можуть дозволити собі встановити зарядні пристрої прямо у дворі і таким чином економити на заправці (заряджають їх за ціною електроенергії як для населення). Ті, хто експериментував із Tesla у багатоповерхівках, зіткнулися з тим, що зарядка може бути проблемою, оскільки швидких зарядних станцій в Україні не так багато, а тарифи там високі. І ціна утримання електроавтомобіля через зарядку вже цілком можна порівняти з бензиновим. Крім того, в Україні недостатньо розвинений сервіс Tesla.