Трагедія у Броварах: що насправді сталося з гелікоптером

У середу, 18 січня, у Броварах, що на Київщині, розбився гвинтокрил ДСНС, на борту якого перебувало керівництво Міністерства внутрішніх справ України та члени екіпажу. На жаль, усі вони загинули на місці. Гелікоптер пошкодив будівлю дитячого садочка та впав поблизу 14-поверхового житлового будинку. Наразі повідомляють про 14 загиблих, серед яких одна дитина. 25 осіб отримали травми (серед них 11 дітей), їх госпіталізували. Серед постраждалих також вагітна жінка. Причини авіакатастрофи розслідує Служба безпеки України, однак уже зараз говорять про три основні версії падіння гелікоптера. У ситуації розбиралася «Моя Київщина»

За офіційними даними ДСНС, трагедія сталася близько 8:20 ранку. Гвинтокрил Eurocopter EC225 Super Puma упав поряд з дитячим садком на вулиці Петлюри. Унаслідок потужного вибуху спалахнула пожежа, пошкодження отримали будівля садка, один з довколишніх багатоквартирних будинків та три легкових автомобілі.

За даними МВС, на борту перебували міністр внутрішніх справ Денис Монастирський, його перший заступник Євген Єнін, державний секретар МВС Юрій Лубкович, начальник охорони міністра Михайло Павлюшко, працівниця патронатної служби Тетяна Шутяк, провідний інспектор Департаменту комунікації МВС Микола Анацький, а також три члени екіпажу ДСНС: Олександр Василенко, Костянтин Коваленко, Іван Касьянов. Усі вони, на жаль, загинули.

Як повідомив заступник керівника Офісу президента Кирило Тимошенко, який прибув на місце трагедії, керівництво МВС вирушило в одну із гарячих точок України. Пізніше стало відомо, що покійний міністр Денис Монастирський мав прилетіти на Харківщину, де його з командою готувався зустріти начальник поліції у Харківській області Володимир Тимошко. За даними «Української правди», далі керівництво МВС мало вирушити в Бахмут. Глава Донецької Військово-цивільної адміністрації Павло Кириленко мав зустріти міністра в Донецькій області.

Важливо зауважити, що у мережі вже почали публікувати кадри польоту, ймовірно, гелікоптера Super Puma за хвилини до катастрофи. На них видно, що літальний засіб летів на малій висоті та при поганій видимості через туман.

Очевидці авіакатастрофи у Броварах розповідають, що гвинтокрил зробив три кола над супермаркетом «Фора», полетів у центр, почав різко знижуватися, вдарився та спалахнув. Дехто заявляв, що гелікоптер із Монастирським на борту загорівся ще в повітрі, однак у поліції Київщини це спростували.

Наразі говорити про причини трагедії зарано, адже розслідування авіакатастроф відбувається не за день. Утім, Служба безпеки України, якій доручили цю справу, офіційно розглядає три версії події:

  • порушення правил польоту (помилка пілота);
  • технічна несправність гелікоптера;
  • диверсія.

Наразі говорити про пріоритетність якоїсь із них абсурдно. Зауважимо, що прем’єр-міністр Денис Шмигаль одразу доручив створити спеціальну групу для детального розслідування всіх обставин трагедії.

Пропагандисти ерефії в один голос горлають про «диверсію проти найманців західних спецслужб» та вдалу ліквідацію частини українського політичного керівництва. Натомість наші експерти найімовірнішою причиною авіакатастрофи вважають технічну несправність гелікоптера. До того ж у ДСНС повідомили, що екіпаж судна був підготовлений до виконання завдань за складних умов, мав необхідну кількість годин нальоту саме на вертольотах ЕС225.

Справа в тому, що модель EC225 мала низку «вроджених» технічних проблем, повідомляє «Українська правда«. Після низки авіакатастроф у європейських країнах було виявлено, що ці єврокоптери іноді втрачають у польоті несучий гвинт. У коробці було виявлено проблему, пов’язану з пошкодженням підшипників. Через те, що коробка передач розроблялася для гелікоптерів вагою до 7 тон, а стала застосовуватися у важчих моделях – 11 тон, модель EC225 тимчасово забороняли для польотів.

Проте до 2017 року заборони на польоти «Суперпуми» у багатьох країнах були зняті – виробник знайшов спосіб усунути несправність, і жодних додаткових проблем з ними поки не виникало.

Гвинтокрил, що впав у Броварах, був переданий Україні у серпні 2020 року за угодою 2018 року про покупку у Франції літальних апаратів у рамках програми модернізації авіапарку. Що важливо, гелікоптери постачали Україні не новими, а після використання. Вони були капітально відремонтовані та модернізовані безпосередньо під пошуково-рятувальні операції.

Варто зауважити, що 29 квітня 2016 року в Норвегії на такому ж літальному апараті розбилося 13 осіб. Після катастрофи норвежці відмовились закуповувати ці гвинтокрили. Паралельно такі самі вертольоти замовляла Польща, але коли дізналась про рішення норвежців, відмовилася від них.

«Тодішній міністр внутрішніх справ Арсен Аваков не дав Airbus залишитись зі збитками з партією непроданих та відмовних вертольотів ненадійної моделі і викупив їх для потреб МВС та ДСНС. В угоді прописали, що 34 вертольоти мають бути новими, а 21 – вживаними 2007-2012 років випуску зі ступенем зносу 50%. Вживані були саме ті, які літали в Норвегії», — зазначає журналіст Юрій Ніколов.

Варто сказати, що зараз в мережі активно обговорюють порушення протоколу, адже керівництво державних органів не може їздити у відрядження, перебувати разом в одному службовому транспорті через загрозу «обезголовлення» того чи іншого міністерства чи відомства.

«Як правило, в один літак чи гелікоптер не саджають усіх керівників відомства. І це було помилкою. Тому що, коли йде війна, те що завдати удару можна одразу по групі керівників та обезголовити міністерство — це вже факт», — зазначив в ефірі Апостроф TV екс-голова Служби зовнішньої розвідки Микола Маломуж. 

Нагадаємо, що нині покійний 42-річний Денис Монастирський народився у Хмельницькому. За фахом був юристом. Очолив МВС у липні 2021 року, а два роки до цього він був народним депутатом від фракції «Слуга народу» та головою комітету Ради з правоохоронної діяльності.

Глава МВС був серед тих міністрів, які з перших днів повномасштабного вторгнення постійно залишалися у столиці, та входив до найближчого кола президента. Денис Монастирський часто навідувався на лінію фронту і в гарячі точки, підтримував там бійців, вручав нагороди.

42-річний Євген Єнін до переходу до МВС у вересні 2021 року близько року пропрацював заступником міністра закордонних справ. З початком вторгнення Єнін став одним із медійних облич міністерства, часто з’являвся у ЗМІ, вів міжнародні переговори.

Юрій Лубкович був кадровим чиновником. За минулої влади працював у команді близького до прем’єра Володимира Гройсмана міністра Кабміну Олександра Саєнка.

Невдовзі після обрання нового парламенту в 2019 році Лубкович став керівником секретаріату Верховної Ради. А восени 2021-го був призначений держсекретарем у МВС.

Якою б не була причина авіакатастрофи це – трагедія як для українців, так і для вертикалі влади. Міністерство внутрішніх справ залишилося без керівництва. На засіданні уряду, скликаному на 15 годину 18 січня, Кабмін проголосував, щоб виконувачем обов’язки міністра внутрішніх справ був голова Національної поліції Ігор Клименко. Утім, чи стане правоохоронець повноцінним міністром наразі спрогнозувати важко.

«Міністр Денис Монастирський, Євгеній Єнін, їхні колеги, які загинули в катастрофі, – це не ті люди, яких можна легко замінити», — сказав Президент України Володимир Зеленський.

Утім, враховуючи ситуацію, в якій перебуває країна, нового повноцінного голову МВС шукатимуть максимально оперативно, адже йдеться про одне з ключових міністерств в країні.

Spread the love

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *